Handjob=graviditet???
brevkassespørgsmål af
Karen
16 år
Hej,
Jeg er en pige på 16 der har været sammen med min kæreste i løbet af weekenden, vi lavede ikke andet end det basale handjob og finger ting.. Men han kom flere gange i løbet af aftenen, hvor han efterfølgende har givet mig Finger.. Er det muligt at hvis han har fået sæd på sine fingre og bagefter har haft dem oppe i mig at jeg kan bære blevet gravid?
Grunden til min undren er at min menstruation har altid været helt præcis og den skulle have været kommet i dag men den er ikke kommet.
Tak for hjælpen på forhånd:)

Svar:
Hejsa
Tak for dit spørgsmål. Jeg håber at din menstruation er kommet og din bekymring til dels er overstået.
Men for at svare på dit spørgsmål.
Hvis han har brugt sin sæd som glidecreme og direkte har taget det på sin finger er der selvfølgeligt en lille risiko, men er det blot berøringen i sig selv, vil jeg finde det ret usandsynligt, sammenholdt med, hvor du har været i din cyklus, er det stort set umuligt.
Sæden består jo både af sædceller, men også en væske, der gør, at de har det godt og kan bevæge sig. Når først sæden er kommet ud og i kontakt med omgivelserne og evt. blevet rørt ved at jer, påvirker det sædcellerne og jeg kan ikke forstille mig, at de "dur" rigtigt og kan komme hele vejen ind i din livmoder.
Hvis du på andet tidspunkt har haft ubeskyttet samleje med ham og din menstruation  endnu ikke er kommet, vil jeg anbefale en graviditetstest. Det mest præcise er en blodprøve ved lægen, men du kan jo evt. starte med en hjemmetest  som kan bestilles på nettet eller købes i supermarkedet, en af den slags, hvor man tester sin urin. Dog skal du være opmærksom på, at denne godt kan være negativ i begyndelsen, så kommer næste menstruation heller ikke, skal du teste igen.
Derudover vil jeg selvfølgeligt anbefale, at I bruger prævention - tjek evt. dette site for at finde ud af, hvad der passer bedst til jer og husk, at det ikke kun er graviditet, men også kønssygdomme I skal beskytte jer imod.
Med venlig hilsen
Eva