Hader min krop
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Kære Cyberhus. Jeg hader min krop så meget! Mine bryster er så små :( Jeg 169 og vejer 46.9 kg :( Jeg vil gerne have flere former, større bryster og større håndled. Når jeg kigger mig selv i spejlet bliver jeg så ked af det eller når kigger på mine veninder som er flot udviklet og ligner en rigtig kvinde. Jeg misunder dem :( Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre for at blive større, jeg spiser avocado, nødder og alt muligt mad men det virker ikke.. Findes der ikke noget medicin jeg kan tage??? Eller nogle sprøjter. Lige nu er jeg ligeglad med hvad der kommer i min krop, så længe jeg udvikler mig og bliver tilfreds med mig selv. Jeg har lige et hurtigt spørgsmål mere.. Når jeg cykler får jeg det fysisk dårligt, mit hjerte banker hurtigt og når jeg står af cyklen bliver jeg så sindssyg svimmel og det skræmmer mig. Jeg drikker rigeligt med vand. Skal jeg stoppe med at cykle? Hej med dig. Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at der er to problemer som du ønsker svar på; 1. At du er ked af din krop og synes du er for tynd og; 2. At du oplever fysisk ubehag i forbindelse med cykling. Jeg vil starte med det med din krop. Jeg kan forstå at du er meget slank og godt kunne tænke dig lidt rundere former. Jeg tror desværre ikke sådan lige at der er nogen medicin der kan hjælpe dig. Hvis du bortset fra det med cyklingen har det godt og spiser godt så er det sandsynligvis sådan du er. Men jeg synes du bør snakke med din læge om dine tanker og bekymringer og hvis vedkommende synes der er noget der ikke passer, kan man f.eks. tage nogle blodprøver, hvor man kan tjekke om stofskiftet og andre basale ting er i orden. Det kunne måske også give dig lidt ro i sjælen. Hvad angår cyklingen, så synes jeg ikke at du skal holde op med at cykle, men du skal måske forsøge at cykle lidt langsommere så du ikke kommer helt derud hvor du får det dårligt. Men det er selvfølgelig vigtigt at du ikke bliver svimmel mens du cykler så du risikerer at falde. Og det er jo altid en god ide at bruge hjelm :) Svimmelheden efter cykelturen tror jeg ikke du skal være bekymret for, det er normalt at blive svimmel hvis man holder pludseligt op med at lave fysisk aktivitet. Så hjælper det ofte at drosle langsomt ned når man stopper med cyklingen og ikke stå helt stille efterfølgende. Men hvis du alligevel skal op til din læge så synes jeg også lige du skal nævne det for vedkommende, så kan du få lyttet på hjerte og lunger og der kan lige blive spurgt ind til lidt flere ting. Samlet set tror jeg at det er mest sandsynligt at du "bare" er slank af bygning og så er der desværre ikke så meget man kan gøre ved det. Ofte får man dog lidt mere fyldige former op gennem 20´erne og man bliver måske også bedre til at acceptere hvordan man ser ud. Jeg synes dog lige at du skal gå til din læge så du kan være sikker på at der ikke er noget i vejen - så kan du også få tjekket det med hjertebanken og svimmelhed. Håber at du kan bruge mit svar.. Med venlig hilsen Morten

Svar:
Hej med dig. Jeg kan forstå at der er to problemer som du ønsker svar på; 1. At du er ked af din krop og synes du er for tynd og; 2. At du oplever fysisk ubehag i forbindelse med cykling. Jeg vil starte med det med din krop. Du beskriver, at du er meget slank og godt kunne tænke dig lidt rundere former. Jeg tror desværre ikke sådan lige at der er nogen medicin der kan hjælpe dig. Hvis du bortset fra det med cyklingen har det godt og spiser godt så er det sandsynligvis sådan du er. Men jeg synes du bør snakke med din læge om dine tanker og bekymringer og hvis vedkommende synes der er noget der ikke passer, kan man f.eks. tage nogle blodprøver, hvor man kan tjekke om stofskiftet og andre basale ting er i orden. Det kunne måske også give dig lidt ro i sjælen. Hvad angår cyklingen, så synes jeg ikke at du skal holde op med at cykle, men du skal måske forsøge at cykle lidt langsommere så du ikke kommer helt derud hvor du får det dårligt. Men det er selvfølgelig vigtigt at du ikke bliver svimmel mens du cykler så du risikerer at falde. Og det er jo altid en god ide at bruge hjelm :) Svimmelheden efter cykelturen tror jeg ikke du skal være bekymret for, det er normalt at blive svimmel hvis man holder pludseligt op med at lave fysisk aktivitet. Så hjælper det ofte at drosle langsomt ned når man stopper med cyklingen og ikke stå helt stille efterfølgende. Men hvis du alligevel skal op til din læge så synes jeg også lige du skal nævne det for vedkommende, så kan du få lyttet på hjerte og lunger og der kan lige blive spurgt ind til lidt flere ting. Samlet set tror jeg at det er mest sandsynligt at du "bare" er slank af bygning og så er der desværre ikke så meget man kan gøre ved det. Ofte får man dog lidt mere fyldige former op gennem 20´erne og man bliver måske også bedre til at acceptere hvordan man ser ud. Jeg synes dog lige at du skal gå til din læge så du kan være sikker på at der ikke er noget i vejen - så kan du også få tjekket det med hjertebanken og svimmelhed. Håber at du kan bruge mit svar.. Med venlig hilsen Morten