Gravidtet :D
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Dav igen brevkasse. Mig og min kæreste har tidligere for en måneds tid siden skrevet her ind angående graviditet. Så tak til Susanne som kom med nogle gode svar, til vores spørgsmål. Det er også godt at i er nogen voksne som har tid til at rådfører både yngre unge mennekser, og andre på vores alder. :) Mit spørgsmål lyder så ledes at man kæreste er gravid, og vi er nogelunde ved at være et pænt stykke inde i gravidteten (6 måneder). Barnet ser ud til at have det godt, og er sund og rask. Vi gør alt sammen når det kommer til babyen, altså tjek på babyen på hospitalet så vi begge kan være inde i det, selvom nogen af vore venner ikke synes det er nødvendigt, men det handler mest om det at jeg gerne vil have at hun føler at jeg gerne vil støtte hende, og hjælpe hende så meget som jeg nu kan. Det jeg er lidt usikker på er om hun har det helt okay, jeg har nu overvejet at spørger en lege, fordi det sagde mine 2 brødre at jeg kunne gøre hvis jeg ikke følte mig sikker. Det er sådan at jeg synes at hun sover, og hun sover MEGET. Hun er træt hele tiden, og jeg har altid været sådan med at jeg ikke kan klarer at hun har det dårligt, selvom hun siger at der ikke er noget galt, og at hun bare vil sove. Hun arbejder selv som Ambulancefører på Herlev, så hun ved godt hvad hun snakker om. Men jeg kan ikke lade hver med at få stres på, også tænker jeg HELE TIDEN PÅ DET, og jeg kører mig selv helt op selvom jeg ikke burde, det er bare at jeg ikke kan leve uden hende, jeg dør simpelhen uden hende, her d. 2 september havde vi vores 7 års dag, så vi sr været sammen siden folkeskole da hun gik i 7 og jeg gik i 8. Så hun er ligesom den person som betyder alt for mig, også nu hvor hun er gravid så bliver jeg jo kun endnu mere nervøs fordi jeg jo glæder mig til at få den lille, men også til at have et barn med hende. Men det er bare det med at hun sover hele tiden? Jeg har fortalt hende at jeg ikke føler at hun har det godt, men så siger hun at hun har det helt okay, også spørger hun mig så om jeg ikke vil putte hende, det er jo kun dejligt at putte hende og se på hende i mens hun sover. Er det normalt at gravide sover meget? Når de er i 6 måned?. Hun har også meget tit ondt ommebag i sin ryg, og nede omkring hendes numse, så derfor varmer jeg hende tit ved at putte hendes ryg ind til min mave også holde om hende, ligesom når man ligger i ske. Hun vil ikke tage piller som tager smerten fordi hun er gravid, hun siger at hun nyder at jeg er der og varmer hende, men jeg overvejer også at købe en varmepude til hendes ryg? Selvom jeg jo helst gerne selv vil putte hende. Er det bedst at jeg køber en til hende? Altså er det bedst for hendes ryg? Hun siger at hun helst vil puttes, fordi de er bare en ting vi går hver aften, også tidligere i vores forhold, også fortæller man hinanden om ens dag, og kysser lidt, sådan lidt af hvert. Jeg vil gerne visse at min støtte er der 100% , og det ved hun nu nok også for jeg spørger hende hele tiden om hun har brug for noget, for nogen gange kører jeg lige ned og køber is om aften for lige pludslig i mens man ser film og kysser så kan hun sige "ej vil du ikke kører ned og købe noget is til mig skat" , også jeg det da også, men er der andre måder at jeg kan hjælpe hende på? Det er vel bare at spørge hende ikke? Det kan nok godt være nogen lidt mærkelige spørgsmål, som nok ikke er så svære at svare på, men det fylder bare så meget, fordi hun betyder så meget for mig og fordi jeg glæder mig helt vildt til at have den lille hos mig i mine arme. Så har jeg faktisk et spørgsmål omkring mig selv , det er bare om er det helt normalt at jeg bliver meget mere følsom, og at jeg bæiver hurtigere rørt nu fordi hun er gravid? For der skal ingenting til bare til den sidste scanning vi var til, da jeg så den lille, og at den faktisk ligner noget ordenligt nu så blev jeg bare helt væk og fik en klump i min hals ligesom når man skal til at græde :S Også blev jeg bare nød til at kysse og røre hende hele tiden, hele dagen. Jeg passer også 100 gange mere på at hun ikke falder eller ikke er sulten, det gjorde jeg også før! Men nogen gange så griner hun på sådan en sød måde, også siger hun at jeg beskytter hende rigtig meget. Jeg tror at den her ting med at blive far er ved at stige mig til hovedet på en god måde da. For det kan ikke gå hurtigt nok med at den lille skal komme! Men jeg nyder også at hun er gravid med mig, og at hun har en babyen i sin livmoder .. Også er det jo også første gang hun nogensinde har været gravid, for vi havde begge to vores første gang sammen, så vi har faktisk aldrig været sammen med andre end hinanden. Selv på min fødselsdag, her i sidste måned der var vi sammen med min familie og der skulle jeg også bare holde om hende hele tiden og være i nærheden af hendes mave. Jeg er helt væk i hende, og nu hvor hun jo er gravid er hun jo bare endnu mere smuk og dejlig. Det vil hun altid være. Vores sex liv har det helt fint faktisk, der har været et problem angående jeg var bange for at babyen tog skade af min vægt, det var blandt andet derfor vi har skrevet her ind før. Bliver alle mænd på min alder sådan her når deres kæreste er gravid? Altså er det normalt? Eller er jeg bare lidt for glad angående hendes graviditet?.

Svar:
Hej med dig.
Først skal I have et stort tillykke med jeres lykkelige omstændigheder. Jeg synes det er et utrolig dejligt brev du har skrevet - du lyder som en fantastisk sød kæreste og jeg kan da ikke lade være med at blive lidt blød om hjertet. Stort skulderklap til dig for at være så opmærksom :-)
Jeg synes det lyder som om du støtter hende virkelig meget og på en god måde. Jeg tror den bedste måde du kan hjælpe og støtte på, er ved at spørge hende, hvad hun har brug for. Det er trods alt hende, der bedst ved det. Det er godt, at du holder øje med hende og passer på, at alt er som det skal være, men det er selvfølgelig ikke meningen, at du skal blive enormt stresset af at bekymre dig.
Det er helt normalt at gravide er enormt trætte også tidligt i graviditeten. Der sker nogle store fysiske forandringer (også selvom man ikke kan se dem) i din kærestes krop og den samtidige høje hormonproduktion, er virkelig noget der kan udmatte. Der er også den mulighed, at hun har jernmangel, så hvis du bliver ved med at være rigtig bekymret, kan hun jo få taget en blodprøve hos lægen - så er den bekymring ude af verden :-) ellers er det bedst, at din kæreste får så meget hvile som muligt. Hun skal give kroppen ro til at forandre sig.
Smerterne i ryggen skyldes sandsynligvis at hormonerne blødgør leddene for at forberede kroppen til fødslen - det kan godt give smerter når leddene sådan giver sig. Udover dét er det også normalt, at rygsmerter skyldes mavens vækst og de øvrige graviditetskilo.
En varmepude er en rar ting at have og kan være med til at lindre smerterne. Det behøver jo ikke forhindre jer i at putte - hun kan sagtens ligge med varmepude først og så kan I jo putte bagefter - eller i princippet kan I jo også gøre det samtidig. Spørg hende hvad hun har lyst til - en varmepude skader i hvert fald ikke :-)
Når man venter barn, er det klart at man er følelsesmæssigt rundtosset. Det er jo en helt vildt stor ting at man giver liv til et lille væsen - det er fuldstændig fantastisk og naturens lille mirakel. Jeg kan sagtens forstå at du bliver rørt og det er slet ikke unormalt at få en klump i halsen ved sådanne lejligheder - det afhænger nok mest af, hvilken type du er.
Hvis du synes det er for meget for dig, kan du jo prøve at tale med én der har prøvet det før dig - nok bedst med én af samme køn :-) det kunne være din far, et andet familiemedlem eller én af dine venner. Måske du også vil have meget godt af at komme lidt ud og få tankerne på noget andet? Jeg tænker det måske kan hjælpe, så du ikke hele tiden er hjemme og bekymret for, hvad der måske kan ske med din kæreste. Husk på at kvinde-kroppen er designet til lige netop dét din kæreste får igennem nu, så jeg er helt sikker på at det hele nok skal gå fint.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Held og lykke med jeres lille ny bebs - som jo kommer meget snart :-)
De bedste hilsner fra Mette