Graviditetsproblem i fremtiden
brevkassespørgsmål af
Zuzu
18 år
Hej. Jeg har et spørgsmål, som har roddet i mit hoved i et par dage nu.
Jeg er en pige på 18 år, og har her i den seneste tid snakket med mine veninder om menstruation & graviditet. De påstod at man ikke kunne blive gravid, hvis man i sin unge alder ikke holdte sig varm ved menstruation. Det ville gøre at man blev steril. Jeg vil så spørge - passer dette? De mente også at hvis man tog i bad imens man havde menstruation kunne man også risikere, at blive steril? Det virker helt overdrevet i mine øre, men jeg ved jo ikke om det de siger passer.

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Det korte og enkle svar er nej. Man risikerer ikke at blive streril hvis man ikke holder sig varm under menstruation, eller hvis man tager bad imens. Det har ingen betydning i forhold til muligheden for at blive gravid senere.
Formentlig er den største risiko underlivsinfektion, især klamydia. Desværre er det ikke altid en infektion som alle piger opdager hvis de bliver smittet med, og derfor er det vigtigt at beskytte sig når man har sex.
Hvad angår dit spørgsmål er der ingen grund til at bekymre sig.
Med venlig hilsen
Mads