Graviditet - cyklus?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa, er en pige på 14 år. Min menstruation kom i september sidste år, og har til tider været regelmæssigt, og andre gange ikke. Jeg har haft sex i meget lang tid med min kæreste, som jeg har været sammen med i snart et år, og sex er ved at være kedeligt med kondom. Mine spørgsmål er så,
1. Kan jeg blive gravid lige efter min menstruation er slut, og før jeg er i min "frugtbarhedsperiode"/i nærheden, eller er på dagen, hvor jeg har ægløsning?
2. Hvis det første spørgsmål kan lade sig gøre, kan vi så have sex uden kondom, men hvor min kæreste så trækker sig ud 10 sekunder før han skal komme/kommer?

Svar:
Hej med dig.
Tak for dine spørgsmål til brevkassen – jeg vil forsøge at svare efter bedste evne.
Jeg kan forstå, at du har fået din menstruation i september sidste år og den fortsat er uregelmæssig. Det er helt normalt at have uregelmæssig menstruation i perioden efter den allerførste menstruationsblødning. Det kan tage op til to år fra den allerførste menstruation til en piges krop udvikler regelmæssige menstruationer. I løbet af denne periode vil kroppen tilpasse sig hormonerne.
I gennemsnit er en voksen kvindes menstruationscyklus 28 dage. Det vil sige, at der går 28 dage fra første dag i en menstruation til første dag i næste menstruation.  Man siger at en menstruationscyklus på mellem 23 og 35 dage er normal. Nøjagtig hvornår hver enkelt kvinde har ægløsning, kan være vanskeligt at sige. Men for det meste har man ægløsning ca. 14 dage før næste menstruation. For en kvinde med en cyklus på 28 dage vil det således være 14 dage efter sidste menstruations 1. dag. Efter ægløsning har ægget 24 timer til at blive befrugtet. Sædceller kan overleve i ca. 2-3 dage (men op til 7 dage er beskrevet) og dermed er risikoen for at blive gravid er størst i dagene op til og lige efter ægløsning.
Dit spørgsmål går på, om der er en såkaldt ”sikker periode”, hvor man kan have samleje uden risiko for at blive gravid. Da det er meget svært at fastsætte præcis hvornår en kvinde har ægløsning (i særdeleshed når menstruationen er uregelmæssig) og at sædceller samtidig kan overleve længe findes der ingen ”sikker periode.” Opgørelser har vist at 25% af de par, der benytter sig at denne metode bliver gravide. ”Sikre perioder” er derfor ikke velegnet til at undgå graviditet.
Afbrudt samleje, hvor manden trækker sig ud for udløsning, er ligeledes en usikker præventionsmetode af flere årsager. For det første kan det være svært for mænd/drenge at styre deres udløsning. Desuden kan den væske der kommer fra penis før udløsning (præ-spermen) også indeholde sædceller, som kan befrugte ægget og føre til graviditet. Derfor er afbrudt samleje ikke velegnet til beskyttelse mod graviditet.
Der findes mange forskellige muligheder for prævention. Kondomer er effektive til at hindre uønsket graviditet, når det anvendes korrekt dvs. at det ikke går i stykker eller glider af under samleje. Kondomer har ligeledes den fordel, at de beskytter mod seksuelt overførte sygdomme. Sex bliver ikke kedeligt af, at der anvendes kondom. Sikker sex uden kønssygdomme og ufrivillig graviditet er sjovere sex. Man kan eventuelt eksperimentere med kondomer med en anden overflade.
I Danmark er p-piller en meget udbredt præventionsform. I nogle enkelte tilfælde kan en læge vælge at udskrive p-piller til piger under 15 år, hvis han/hun vurderer, at det er forsvarligt og hensigtsmæssigt, men det vil altid kræve samtykke fra dine forældre (forældremyndigheds-indehaver). Hvis du er over 15 år, kan du i nogle tilfælde få p-piller uden dine forældres tilladelse. Men kun hvis lægen vurderer, at du har nogle gode grunde til ikke at ville fortælle dine forældre det.
Slutteligt vil jeg blot nævne at den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år. Det betyder ikke, at man først må have sex, når man er fyldt 15 år, som mange tror. Det må man gerne. Men det betyder, at det er ulovligt for én over 15 år at have sex med én under 15 år og kan give fængselsstraf. Formålet er, at beskytte børn og unge under 15 år mod at blive udnyttet af ældre og mere seksuelt erfarne personer.
Pas på dig selv, din krop og ha’ en dejlig dag.
De bedste hilsner Linda