Graviditet

brevkassespørgsmål

Graviditet

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej Brevkasse.
Jeg er en pige på 18, der har en dejlig kæreste. Jeg har været på p-piller i tre måneder og i min kæreste og jeg har selvfølgelig haft sex.
Vi havde sex i slutningen af den første måned (dagen inden jeg fik min menstruation) og her brugte vi kondom, for jeg har fået af vide, at p-pillerne ikke er sikre i første måned.Kondomet sprang dog (forholdvis hurtigt - min kæreste mente ikke at han var kommet endnu).
Problemet er nu, at jeg føler mig gravid.
Jeg har taget to test, og de har begge været negative. Jeg har haft menstruation to gange (men lidt svage måske? De er begge kommet før tid, men det kan måske skyldes, at menstruationen kan blive uregelmæssig ved p-piller?)
Jeg har ømme bryster, men på min p-pille-pakke står der, at det kan forekomme.
Problemet er, at jeg FØLER mig gravid - og det har jeg bestemt ikke lyst til at være. Kan jeg være gravid og få min menstruation samtidig?
Jeg oplever også noget kvalme efter måltider, men det kan også skyldes p-pillerne?
Eller er mine "symptoner" måske bare indbildske?

Svar:

Hej med dig

Med det du skriver, tror jeg ikke, at du er gravid. Hvis du er begyndt med dine p-piller på din første menstruationsdag, sikrer p-pillerne mod graviditet med det samme, og altså ikke først efter en måned, som hvis du begynder på en ”tilfældig” dag. Det er helt rigtigt, som du skriver, at de menstruationslignende blødninger man får, når man bruger p-piller, kan være uregelmæssige i starten. Der kan gå flere måneder før du har regelmæssige blødninger på p-pillerne. Der er et par andre ting, der gør, at jeg ikke tror, at du er gravid. I har haft sex lige op til en blødning. Hvis blødningen har været en rigtig menstruation, kan du ikke være blevet gravid, for på det tidspunkt har der ikke været ægløsning, dvs din kærestes sædceller har ikke mødt noget æg, de kan befrugte. Det andet er, at du allerede har taget et par graviditetstests, der var negative. De fleste graviditetstest man kan købe er ret følsomme for graviditetshormonet hcg, med andre ord, der skal en meget lille koncentration af hcg i urinen til, for at testen bliver positiv.

Man kan ikke få menstruation samtidig med, at man er gravid. Man kan dog godt få ganske små blødninger i en graviditet.  Har man en blødning, der ligner en menstruationsblødning, kan det være fordi graviditeten er ved at gå tabt.

Det er ikke så sjældent endda, at man kan få graviditetssymptomer så som brystspændinger og kvalme bare ved tanken om, at man er gravid. I de tilfælde, hvor der ikke er en graviditet, kan det meget vel være at kroppen, der spiller en et pus. Lige i dit tilfælde kan det dog sagtens være p-pillerne, der giver de symptomer, du har. Mange at de gener man har, når man lige er startet på p-piller, forsvinder igen, når kroppen har vænnet sig til pillerne.

Som sagt tror jeg ikke, at du er gravid. Det er selvfølgelig altid en mulighed at tage en graviditetstest mere, hvis du stadig er i tvivl. Men hvis du bliver ved med at være bekymret, synes jeg, at du skal snakke med din læge om det.

Mange hilsner fra Kathrine

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål