Gravid, eller noget galt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hejsa 'læge'
Jeg har haft sex med min kæreste og når jeg stikker en finger langt nok op i skeden kan jeg mærke denne runde ting, hvor der ligesom er et hul i midten.
Er det et tegn på graviditet eller er det ganske normalt?

Svar:
Hejsa
Mange tak for dit spørgsmål, jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er lidt mærkeligt, det du mærker.
Det du mærker er livmodermunden og det er helt normalt og behøver ikke være et tegn på at man er gravid. Skeden er egentligt ikke så lang som man kunne tro, så stikker man fingrene dybt ind kan man mærke livmodermunden - ligesom du beskriver. Se billeder på link livmodermund, så kan du se, at din beskrivelse passer rigtigt fint. På lægesprog hedder livmodermunden for cervix. Billederne viser, hvordan livmoderen (uterus) via livmodermunden er i forbindelse med skeden (vagina). De små "horn" ud til siderne på livmoderen er æggelederne koblet til æggestokkene.
I forhold til graviditet skal du selvfølgeligt tage en graviditets-test, hvis du tror, at du kan være gravid, dvs. hvis I har/har haft sex uden beskyttelse og din menstruation er udeblevet. Har du tendens til uregelmæssig menstruation er det selvfølgeligt vigtigt at du tester alligevel fremfor at vente for lang tid. Det er vigtigt at være opmærksom på at der godt kan gå nogle uger, før en graviditetstest vil vise positiv, da kroppen skal producere nok graviditetshormon, før det er målbart. Dvs. tager man testen meget tidligt i graviditeten, kan testen godt være negativ, selvom man er gravid.
Som du/I sikkert ved er der forskellige former for beskyttelse, prævention, og det gælder selvfølgeligt om, at finde den der passer bedst til jer, så du kan undgå uønsket graviditet. Hvis du vælger p-piller er det vigtigt at huske at sikkerheden falder betydeligt, hvis man indimellem glemmer en pille.
Og husk, at det kun er kondom, der beskytter mod sexsygdomme som chlamydia, herpes kønsvorter, med flere - så, hvis I har sex uden kondom, så husk lige at blive tjekket for sexsygdomme.
Jeg håber ovenstående giver mening evt. kan du læse ekstra i link'sene der er sat ind, hvis du har brug for uddybning.
Mange hilsner
Eva