Gravid eller noget andet?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej
For 3 uger ca begyndte jeg at ændre min livsstil. Er begyndt at spise sundt på den måde hvor jeg kun får rugbrød, kød, fisk og grøntsager. Drikker en masse vand og træner hver anden dag. Men her for en uge siden gav jeg mig selv lov til at spise lidt mere end hvad jeg plejer (tæller nemlig kalorier) og næste dag følte jeg mig helt oppustet, jeg tænkte det nok ville gå over når jeg igen begyndte at spise det jeg plejer spise og de kalorier jeg plejer at få. Men desværre har jeg det stadig sådan idag her en uge efter. Jeg oplever at føle mig helt oppustet og selvom jeg måske spiser mit sidste måltid kl 5-6 om aftnen kan jeg næste morgen have en hel rund og oppustet mave. føler mig også tit "mæt" selvom jeg ikke har indtaget et måltid. Sådan oplevede jeg det ikke da jeg begyndte på min livsstilædning. tværtimod havde jeg det rigtig godt og har tidligere været på sådan en livsstilsændring før hvor jeg ikke jar oplevet noget lignende. Her for nogen dage siden har jeg overvejet om jeg så er gravid. Sidst jeg havde sex var for 3 mdr siden og har fået min menstruation 3 gange siden (hvis det altså overhovdet wr menstruation) men valgte alligevel at tag en test for et par dage siden, fordi jeg altså syns den her oplysthed var mærkelig. Men testen viste negativ (tog den ikke op til min menstruation, så ved ikke hvor præcis den nu er) men tænker at testen må være ret sikker når jeg nu skulle være 3 mdr henne.
Ved godt jeg kan få det tjekket hos min læge osv men håber alligevel jeg kan få et godt svar her og blive en smule beroligt. Jeg frygter jeg gravid og kan som sagt ikke nå at få en abort, mener jeg.
Mvh ...

Svar:
Hej med dig.
Hvor sejt du har ændret livsstil og er begyndt at spise sundere og dyrke motion. Godt gået!
Jeg tror ikke at du er blevet gravid. Hvis du var gravid ville du ikke have haft menstruation 3 gange. Nogle gange kan man opleve en lille "menstruation", altså en lille blødning når ægget sætter sig fast i livmoderen, men det er kun 1 gang og ikke tre. Testen ville også med næsten 100% sandsynlig være positiv efter 3 mdr. Der er også andre graviditetsændringer du kan lægge mærke til, feks. vil dine bryster være mere spændte og vokse, mange får kvalme og bliver trætte, andre mærker det ikke. Hvis du er tvivl, så tag en test mere.
Det kan sagtens være, at du føler dig mere oppustet fordi du har ændret kost. Nu ved jeg ikke hvor voldsomt det er, og om du har oplevet andre ændringer i din krop, men umiddelbart lyder det som om din mave lige skal vænne sig til det nye, og måske reagerer på, at få flere kaloirier osv. Hvis det stadigvæk står på, og du er bekymret, vil jeg anbefale dig at gå til din læge får at undersøgt maven og evt. endnu en graviditetstest (selvom det er usandsynligt du skulle være blevet gravid). Man kan også få en tarmsygdom, men så vil man typisk få tynd mave, mavesmerter og være træt, så afhængigt af, om du oplever noget af dette, eller har andre symptomer kan det også være en mulighed. Igen kræver det nok at du går til din læge for at komme videre med det.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen Lea