gravid eller ej?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej.
jeg tog en fortrydelsespille her for omkring 2 uger siden, da kondomet sprang og jeg nogle dage før havde glemt at tage en p-pille (tog den aldrig), vi fandt først ud af at kondomet var sprunget efter min kæreste var kommet og havde trukket sig ud..........så vi følte ikke der var så meget andet at gøre.
jeg ved at en fotrydelsespille er ca. 90-95% sikre.
men hvor stor er risikoen for at jeg nu kan være gravid? jeg har ikke symptomer på graviditet såsom brystspændinger osv. nu ved jeg så heller ikke hvor langt man skal være henen før der kommer symptomer.
- håber at i kan hjælpe, mange tak på forhånd

Svar:
Hej
Mange tak for dit spørgsmål. Du er hverken den første eller den sidste der har stået i sådan en situation, hvor kondomet er sprunget. Du skal have stor ros for at du har handlet på det og taget en fortrydelsespille. Som du selv er skriver, så er en fortrydelsespille ikke 100% sikker. Jeg kan ikke svare dig på hvor stor risikoen er for at du er gravid. Men jeg kan fortælle dig hvordan du finder ud af OM du er gravid, og hvad du skal gøre, hvis du er.
Som du sikkert ved, så opstår en graviditet ved at en sædcelle møder en ægcelle, og slår sig ned i kvindes livmoder. Hvad du måske ikke er klar over er, at den nye sammensmeltede celle, slår sig ned i livmoderen og danner moderkagen (placenta). Denne udsender et hormon i kvindens blod, Humant Chorion Gonadotropin (hCG). Og det hormon kan måles i kvindes blod og i hendes urin. Når man tisser på en graviditetstest, er det netop det hormon, som testen måler på. Og hvis du er ved din egen læge, så kan han/hun tage en blodprøve for at måle niveauet i blodet. Mængden af hCG i blod og urinen stiger drastisk over de første 10 uger af din graviditet, faktisk fordobles den hver 3. dag! Du får bedre resultat af din graviditetstest, hvis du venter med at tage den til efter den dag, du forventer din menstruation. Husk at læse grundigt på brugsanvisningen, hvis du selv køber en graviditetstest. Du kan også få den taget hos din egen læge.
Hvis du er gravid, og det er en uønsket graviditet, så skal du tage fat i din læge. Så skal I sammen lægge en plan for en abort. I Danmark er det ulovligt at foretage abort, hvis man er længere henne er 12. graviditetsuge (altså lidt under 3 måneder). Man kan få foretaget en abort som et kirurgisk indgreb eller som en medicinsk behandling. Der er fordele og ulemper ved begge dele. Snak med din læge om det, og du skal også skrive under på nogle papirer, hvis det bliver aktuelt. Det er en god ide at snakke med nogen, hvis du bliver gravid. Det kan dels være en god ide at inddrage den fyr der har gjort dig gravid, så han kan være en del af løsningen, og støtten. Desuden kan det være en god ide at tale med en god veninde eller sine forældre. Det er ALDRIG forkert at spørge, søge hjælp, og få information omkring en graviditet - også selvom det kan være svært at skulle fortælle sine forældre det. Det er en fejl hvis man bare lader stå til, for det går altså ikke over af sig selv, og pludselig begynder grænsen på de 12 uger at nærme sig med hastige skridt.
Når kondomet springer, er der også risiko for at få overført kønssygdomme. Det kan derfor være en god ide at blive testet - og det gælder både dig og din fyr, hvis ikke I er testet før.
Håber det var hjælp på dit spørgsmål, ellers skal du være velkommen til at skrive igen.
Mvh David