Glutenallergi
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus,
Jeg er veganer, og det har jeg været i et par måneder nu. Jeg blev vegetar for cirka 1 år siden. Jeg får meget ondt i maven, efter jeg har spist havregryn eller boller. Det er det eneste jeg spiser, der er glutenholdige. Har jeg glutenallergi? Jeg får ikke ondt i maven eller bliver syg, hvis jeg ikke spiser glutenholdige produkter. Vi har glutentendens i familien. Har jeg glutenallergi?

Svar:
Hej du
Jeg kan forstå på dit spørgsmål, at du mistænker, at du har glutenallergi. Du beskriver, at du får ondt i maven efter at have spist havregryn og boller, som begge indeholder gluten. Jeg kan ikke med sikkerhed sige, at du har glutenallergi alene på baggrund af de symptomer, som du beskriver. Men, mavesmerter efter indtagelse af glutenholdig føde er et klassisk symptom på glutenallergi. Derfor synes jeg, at du bør undersøges nærmere. Jeg synes, at du i første omgang bør tage kontakt til din egen læge, som kan tage nogle blodprøver, der nogle gange kan stille diagnosen. Måske bliver det også nødvendigt med en kikkert undersøgelse af din tarm, hvis blodprøverne ikke giver et klart svar.
Håber, at dette svar kan bringe dig videre, så du kan få afklaret, om du har glutenallergi eller ej.
Venlig Hilsen Jens-Christian