gener med slimhinder mv
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Jeg har hormonspiral pga tidligere gener med at jeg blødte ret meget. Det er nu blevet MEGET mindre . Men, jeg har stadig ekstremt tørre slimhinder når jegf bløder og også et par dage efter. ( Op til menstruation har jeg VILDT meget udflåd/slim, som er helt mælkehvidt). Jeg har vildt meget lyst til sex når jeg har menstruation og orgasme hjælper på smerterne? Hvordan kan det være? skal jeg bruge glidecreme, for jeg kan næsten ikke blive våd, når jeg så har lyst til at onanere. Og det gør VILDT ondt at onanere når man ikke er våd. Er det forkert at røre så man får lidt blod på fingrene?

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du døjer med tørre slimhinder og smerter i forbindelse med menstruation, på trods af at du har stor sexlyst.
Det er jo normalt at have stor sexlyst i forbindelse med menstruation. Det skyldes forskellige hormonelle ændringer. Så det er der ikke noget unormalt i. Og ligeledes det du beskriver med øget udflåd op til menstruationen, det er altså også noget som man ofte ser, og som kan blive lidt værre når man har hormonspiral, specielt i de første 3-6 måneder efter oplægning. Så det tror jeg altså ikke skyldes sygdom og er nok svært at gøre så meget ved.
Hvad angår menstruationssmerterne, så er det jo rigtigt fint at det hjælper med orgasme, men jeg kan da godt se at det er problematisk hvis du har meget tørre slimhinder. Jeg kan ikke se noget forkert i at få lidt blod på fingrene i processen, men vil anbefale at du lige vasker dig en smule i området bagefter og måske også tisser en gang så der er rent bagefter. Ellers er glidecreme også et glimrende alternativ, du kan jo prøve dig lidt frem og se hvad der virker bedst for dig. Og så er rolige omgivelser, god stemning og noget tålmodighed jo nok også altid godt.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Morten