Første mens
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Halløj,
Jeg tror jeg har fået min første mens. Det startede med jeg skulle i bad også kom jeg til jeg skulle vaske mig forneden. Der var ok meget blod. Men det er fordi det er helt rødt og flyende.
Lyder det som at jeg har fået min første menstruation? Og er det almindeligt at det er rødt og flydende?

Svar:
Kære du.
Jeg kan godt forstå, at det kan være forvirrende, hvorvidt det er éns menstruation der er kommet. Det vigtigt først at udelukke, at man ikke har nogen rifter forneden, der kan bløde, dog bløder det ikke ligeså meget og det burde holde op relativt hurtigt.
For mig lyder til at det, du oplevede, er begyndelsen på din menstruation. Nogle piger får deres menstruation helt uden varsel mens andre kan have tegn på, at den kommer ved at have ømme bryster, mavesmerter eller humørskift ;-). Farven på den første menstruation kan skifte fra at være rød og flydende til mørkebrune små pletter, mens andre kan have udflåd i starten hvorefter menstruationen kommer senere. Så det du fik lyder helt normalt.
Mange hilsener
Chrishanthi