Fryser altid...
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus! Dette er ikke et kæmpe-problem, så besvar bare de mere vigtige spørgesmål først ;) Mit lille problem er, at jeg ALTID fryser. Jeg er slet ikke tynd, spiser normalt og forholdsvist sundt, og dyrker ret meget motion... Så jeg forstår det ikke helt... Jeg har altid frosset, siden jeg var lille. Mit blodtryk er normalt, og jeg er sjældent syg... Alligevel fryser jeg konstant, og det irretere mig lidt... Måske I har et logisk svar på "problemet?"

Svar:
Hej du
Det er Rigtig fint du skriver til brevkassen. Det lyder som om det er noget du har tænkt over længe, men ikke lige synes var nok til at gå til læge for. Jeg kan nok ikke give dig den helt logiske forklaring på, hvorfor du altid fryser. Det at fryse er ligesom smerte en personlig fornemmelse, der handler lidt om, hvor mange impulser din krop sender til hjernenen om kulden.
Lige som at to mennesker, der udsættes for nøjagtig samme smertestimmuli kan opfatte smerten meget forskelligt kan to, der udsættes for samme kulde/varmestimmuli opfatte dette meget forskelligt. Hvis din krop føles kold at mærke på når du fryser, kan det både være fordi blodcirkulationen er nedsat, men også fordi din hjerne har fået impulser om at holde på varmen-så den trækker blodkarene til huden sammen for ikke at afgive for meget varme gennem huden.
Som du selv er inde på kan for lavt blodtryk gøre, at man fryser mere end andre. Og folk, der er meget tynde er som regel også mere kuldskære end andre. Regelmæssigt motion hjælper blodcirkulationen og skulle gøre at man har mindre tendens til at fryse. Du skriver, at du spiser sundt og dyrker meget motion, så på det punkt gør du jo hvad du kan. Man kan også fryse meget, hvis man har for lav blodprocent eller for lavt stofskifte. Begge dele ville en læge kunne ved en blodprøve og ville være noget man kan behandle.
Mit råd til dig vil derfor være at gå til egen læge og få taget en blodprøve for at få tjekket din blodprocent og dit stofskifte. Det er ikke sundt for kroppen at have for lavt stofskifte. Det kan desuden gøre èn træt og sådan lidtked af det måske...der er også nogen tager lidt lettere på. Så det ville være en rigtig god ide at få tjekket om det er normalt.
Hvis både blodtryk, blodprocent og stofskiftet er normalt, må du nok bare forsætte med din sunde livsstil  og så klæde dig på efter det.
Venlig hilsen
Malene