forstrukket mine lægge
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej.. Jeg aner ik hva Jeg skal gøre, kan knap noK gå, har de sidste to måneder løbet hver dag, og selvom mine ben gjoree ondt tvang jeg mig selv.. Og nu valgte jeg så at holde en pause, men det bliver ikke bedre(har holdt pause En uge ca nu.. Det føles som om musklerne i mine lægge er ved at knække.. Ikke på vokseværksmåden, ikke på Jeg har trænet for meget måden, bare som om de er ved at knække, og hvis jeg løber falder jeg næsten sammen, og går virkeelig Grimt fordi det er så smertefuldt.. Mine forældre sigee at det ikke er noget, jeg skal bare strække ud, men det kan jeg ikke, kan knap nok sidde med strakte lægge.. Det gør så ondt.. Jeg har enten slemt overanstrengt Dem eller forstrukket dem, tror jeg, men hvad skal jeg gøre??:(

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Det lyder godt nok som om du har meget ondt i dine lægge. Når det så er sagt så lyder det ikke som om der er noget slemt galt.
Lægsmerter er en af de hyppigste skader man kan få som løber. Som regel skyldes det overbelastning, det vil sige at man enten har løbet for langt eller for hyppigt, eller begge dele, i forhold til hvad ens krop ellers er vant til. Det lyder som det du har gjort. Desværre er der ikke rigtig nogen mirakelkur mod det. Jeg tror du bliver nødt til at holde pause for at komme ovenpå igen. Ved godt du har holdt en uges pause, men ofte skal der altså noget længere tid til, ofte 2-4 uger. Så det vil jeg anbefale dig.
Det er vigtigt at du ikke starter på løb igen før dine smerter er væk. Jeg ved godt det er rigtigt øv. Eventuelt kan du holde formen ved lige ved at cykle eller bruge cross-trainer, hvis du har adgang til det.
Når du så starter med løb igen så skal du starte gradvist, som tommelfingerregel siger man, at man ikke må øge aktiviteten mere end 10 % om ugen. Hvis du får ondt igen må du gå lidt ned i enten hyppighed eller løbelængde igen. Det er også vigtigt at man bruger nogle gode løbesko med ordentlig stødabsorption og det er bedst ikke at løbe på hårdt underlag (asfalt og lign).
Indtil da må du nok prøve at holde dine smerter ud og udstrækning er en god idé. Hvis det ikke er bedre indenfor 2-4 uger så synes jeg du skal tage til din læge.
Håber du kan bruge mit svar og at dine smerter snart er væk :)
Med venlig hilsen
Morten