forhud

brevkassespørgsmål

forhud

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej, jeg vil bare kalde mig selv "den nervøse" jeg kan ikke trække min forhud helt tilbage i stiv tilstand, det gør ondt.. er ikke sikker men kunne det ikke godt være forhud snævringer.. Har hørt at man skal have skåret sin forhud af.. og det er jeg ikke rigtig så meget for. hvad skal jeg gøre? er meget i tvivl:( hjælp

Svar:

Hej den nervøse.

Tak fordi du skriver.

Det kunne da godt lyde som om du har lidt forhudsforsnævring. Det er nu ikke så slemt som det lyder med behandlingen af det. Det afhænger jo lidt af, hvad generne er. Der er stor forskel på hvor mange gener det kan give; mange med forhudsforsnævringer får betændelser under forhuden eller problemer med at tisse. For nogle, vil det være svært eller smertefuldt at dyrke sex og nogle vil, som du beskriver det, kun opleve det under rejsning og måske endda når man manipulerer noget med det.

Kan man ikke, når man er blevet teenager, trække forhuden tilbage uden at det gør ondt, vil jeg, uanset hvad, anbefale, at man skal ses af en læge. De læger der har bedst fortand på behandlingen af den slags er de, der hedder urologer. Dem skal man have en henvisning af fra sin egen læge, som altså skal se én først.

Der er mange alternativer til kirugi, men det vil være urologens vurdering. Nogle gange skal der regulær "træning" til, andre gange er det kommet til pga. en hudlidelse. Man kan nogle gange forsøge med steriod salver eller lignende sammen med "træning" for at undgå kirurgi.

Når det så er sagt så er det ikke noget voldsomt stort indgreb, men det er selvfølgelig meget ubehageligt at tænke på. Faktisk er det sådan, at omskårne mænd kan "holde" længere får de får orgasme når de dyrker sex, da følsomheden nedsættes noget. Det er en kvalitet som de fleste sexuelle partnere sætter pris på:-)

i øvrigt er det også mere hygiejnisk. Mange bakterier ophobes under forhuden om man kan herved nemmere overføre sygdomme til andre.

Så der er en del fordele man skal tage med i sin betragtning.

Jeg håber du kunne bruge mit svar.

Mange hilsner, Susanne