Familileanamnese??
brevkassespørgsmål af
Mia
15 år
Hej :)
Jeg har fået af vide at jeg har familieanamnese med psykisk lidelse. Men jeg ved virkelig ikke hvad det er? ved ikk om i kan svare på sådan nogen men? :/

Svar:
Kære Mia
Hvis en læge eksempelvis er bekymret for, om du kan have nogle psykiske problemer, spørger man til familieanamnese, for at finde ud af om nogen i familien tidligere har haft en psykisk sygdom.
At have en familieanamnese med psykisk sygdom betyder, at der er nogen i din familie, der har eller har haft en psykisk sygdom. Det er noget lægen spørger patienten om og skriver i journalen, fordi nogle sygdommme kan være arvelige.
Det er nok en god ide at snakke med dine forældre om det, så du kan få svar på dine spørgsmål. Psykisk sygdom kan jo være mange forskellige ting og behøver ikke være noget alvorligt.
Mvh Anne