Er virkelig forvirret
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er en pige på 15 år som har et virkelig træls problem:( min krop er meget behåret nogle enkelte steder og overhoved ikke andre steder..... jeg har sorte, lange hår omkrig brystvorterne men på resten at brysterne er de kortere men stadig sorte og fra håret på skeden op til navlen har jeg også sorte hår ligesom en mand !!!! Jeg frygter det bliver ved med at vokse og bliver længere og det må bare ikke ske nu hvor det allerede er skidt nok i forvejen. Jeg har lige fået min menstration og tænker (og håber virkelig meget) at det kan få hårene til at stoppe med at vokse og overbevise min krop om at jeg faktisk er en pige. Kan det nogensinde gå væk på nogen måder eller kan jeg selv gøre noget for det? jeg vil ikke barbare mig for så bliver hårene bare mere stive, længere og sortere:( Og hvorfor har jeg det for det er da ikke normalt vel ? håber virkelig virkelíg virkelig meget i vil svare så jeg måske kan få lidt ro i kroppen for går hele tiden og tæker på det og håber inderligt det er gået væk hver gang jeg kigger :(

Svar:
Hej med dig
Det er svært for mig, at sige om din behåring er normal. Nogle piger kan godt have hår, der er mørkt forskellige steder på kroppen, og hvor det er helt normalt for de piger. Men man kan også have nogle forstyrrelser i kroppens hormonelle system. Forstyrrelserne kan gøre, at man får behåring steder, man ellers ikke ville få behåring eller i hvertfald ikke så tydelig.
Jeg synes, at du skal gå til din læge. Han eller hun vil kigge på dig. Det kan være, at lægen synes det er noget, der skal undersøges mere, for eksempel med en blodprøve. Det kan også være at lægen synes, at det ser helt normalt ud, og så kan du fortælle, at du ikke bryder dig om hårene. Lægen vil sikkert fortælle dig, hvilke muligheder der er for at få hårene fjernet (andet end barbering).
Under alle omstændigheder er jeg helt sikker på, at du kan få hjælp til dit problem.
Mvh
Kathrine