Er vandpibe farligt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Mig og nogen venner har tænkt sig at ryge vandpibe i næste uge, men vil gerne have svar på om det er farligt eller farligere end smøger? tak på forhånd :D

Svar:
Hej Med Dig!
Mange tak for dit spørgsmål og undskyld det lidt sene svar. Jeg synes det er et rigtig godt og vigtigt spørgsmål du stiller.
Der har været en del snak om vandpiber, og at de er lige så farlige som almindelige cigaretter. Det ser faktisk ud til at, det at ryge vandpibe med tobak eller blade fra andre planter kan være skadeligt, ligesom almindelige cigaretter. Generelt set er der intet sundt ved at ryge. Man kan blive afhængig af at ryge vandpibe, ligesom af almindelige cigaretter. De største skader sker i lungerne, men resten af kroppen påvirkes også af rygning, både vandpibe og almindelig rygning.
Når man ryger vandpibe med tobak eller andre blade i får man mindre skadelig røg ned i lungerne pr. sug end med en almindelig cigaret, men da man ofte sidder meget længe og ryger vandpibe kan skaden blive ligeså stor som ved almindeig rygning.
For nogle er det at ryge vandpibe en mild start på at begynde at ryge almindelige cigaretter, fordi tobakken føles mildere, og ikke så stærk og varm. Man vil altid inhalere røgen når man ryger vandpibe, hvilket betyder at man hurtigt vender kroppen til at ryge tobak. Derfor er der en del der bliver "rigtige" rygere efter at være startet med vandpibe rygning.
Håber det var svar på dit spørgsmål. Du er selvfølgelig meget velkommen til at skrive til os igen, hvis du har flere spørgsmål.
Du må have et rigtig godt nytår.
De varmeste hilsner fra
Anita