Er til piger - insemineres ?

brevkassespørgsmål

Er til piger - insemineres ?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 8 år 2 måneder siden

Hej Cyberhus. Jeg er en pige på snart sytten år. Jeg er til piger, men har et spørgsmål: Hvis man er til piger, og vi gerne vil have børn på et tidspunkt, skal man så det der hedder insemineres? Og kan man det, hvis man har haft en psykisk sygdom? Tænker bare, at jeg har selv borderline og depression, og hvis jeg finder sammen med en sød pige, så er der vel også nogle regler; som aldersgrænser for hvis man skal insemineres. Og priser! Har prøvet at søge på nettet, men havde lidt svært ved at finde en pris - er egentlig ligeglad med prisen, bare der kommer et sundt og raskt barn ud af det. Men sevfølgelig kunne det være rart at vide hvor priserne ligger, sådan cirka.

Jeg skal lige understrege, at jeg ikke vil have børn nu - men om nogle år, og selvfølgelig hvis jeg har fundet en sød kæreste.

Men håber I kan svare på mine spørgsmål - undskyld hvis det blev for rodet.

Knus Michelle.

Svar:

Hej Michelle

Mange tak for dit spørgsmål. Det er dejligt at gå og drømme lidt om fremtiden og hvad den forhåbentlig bringer.

Jeg forstår, at du er til piger og vil høre hvilke "regler" der er hvis du skal have børn med en kæreste på et tidspunkt. Ja, hvis man er to piger der skal have et barn, så kan den ene blive insemineret. Som reglerne er nu, så kan lesbiske henvises til fuld fertilitetsbehandling i det offentlige. De eneste krav man skal opfylde er, at man skal være henvist mest man er under 40 år og man må ikke have fælles børn eller adoptiv børn i hjemmet.

Henvisning kan man få hos sin praktiserende læge, inden henvisningen udfyldes er det normalt at tage en snak om det at få børn. Man får snakket om, om det er det rette tidspunkt at få børn, og man har det rette overskud. Er man i behandling med eksempelvis antidepressiv medicin kan det have indflydelse på hvornår man bør blive gravid. Man vil blive vurderet i forhold til sin forældreegnethed, altså om man vil være i stand til at drage omsorg for barnet efter fødslen. Henvisning gælder i et år og dermed 12 behandling. Hvis man ikke er blevet gravid ingenfor den periode kan man risikere selv at skulle betale for de efterfølgende behandlinger.

Det er information om emnet på sundhed.dk under fertilitetsbehandling. Når tiden kommer, så synes jeg du skal bestille en tid hos din egen læge og få en god snak med ham/hende om det.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mange hilsner

Marie

MarieHKs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål