er min stemme i overgang??
brevkassespørgsmål af
Lucas
12 år
Hej jeg er 12 år jeg tror min stemme er i overgang. Men min mor tror det ikke min stemme knækker og jeg har svært ved at hæve stemmen altså sådan der næsten ikke kommer lyd ud og at tale lyst det har den gjordt de sidste 3 dage.og jeg har virkelig glædt mig til at min stemme ville gå i overgang det er derfor jeg har lagt mit spørgsmål i jeres hænder. :)

Svar:
Kære Lucas
Først og fremmest mange tak for dit spørgsmål.
Det sker for mange drenge og piger når de kommer i puberteten, at stemme på et tidspunkt går i "overgang", dvs. at stemme af og til "knækker" når man anstrænger den og bliver helt lys eller helt forsvinder. Det er dog ikke alle der oplever det. Det er en helt normal del af udviklingen.
Det kan være svært at vurdere netop hvordan din stemme er, når man ikke har hørt den, men med det du forklarer, lyder det bestemt som om, at den går i "overgang". Det skal nok blive bedre med tiden. Men hvis ikke den bliver bedre i løbet af et par år, eller hvis du helt mister stemmen gennem flere dage (uden at have overbelastet den) så kan det være en god ide, at få din læge til at tjekke den.
Håber det var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
VH
Kasper