er jeg muligvis gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
hej. jeg har været en del forvirret fortiden. og derfor spør jeg jer om råd. mig og min kæreste har dyrket ubeskyttet sex i ca 3mdr. det hele startede for 3uger siden da jeg begyndt at få lidt ondt i maven men jeg tog så en test og den viste negativ? så gik jeg lidt med det igen, og jeg fik flere og flere ting, som træthed, ondt i maven når jeg sider på bestemt måde den er også vokset lidt og den er rimlig hård og øm. nu jeg begyndt at få kvalme dog ikke så meget , men nogle gange kan jeg godt ha det som om jeg skal kaste op, men der kommer ikke noget? jeg har ureglmæssig mentration og kan derfor ikke regne med den. hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej Pige.
Det er godt du spørger, din krop sender helt sikkert nogle signaler og det er rigtig godt du reagerer og søger hjælp/råd.
Nogle af de symptomer du nævner kan godt være tegn på graviditet. Men det kan også være nervøsitet, varmepåvirkning og meget andet.
Jeg syntes du skal snakke med din mor/far eller en anden du har tillid til, og så skal du gå til læge og blive undersøgt. En graviditets test kan godt være negativ selv som den er positiv. Det afhænger af hvor meget hormon man udskiller i urinen.
Det er vigtigt at blive undersøgt for graviditet, når man som dig har mistanke om det. Det er nemlig sådan at man godt kan blive gravid uden for livmoderen og det kan give symptomer som smerter i underlivet, det gør normalt ellers ikke ondt at være gravid.
Venlig hilsen
Anette