Er jeg gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg er en pige på 17 år, og jeg er lidt usikker omkring om jeg er gravid eller ej.. (Hele historien er lidt åndssvag..) Det er lidt sløret, og jeg kan desværre kun huske noget af det der skete.. Men altså, han havde givet mig finger & da vi så kom lidt "videre" brugte vi ikke noget beskyttelse eller noget, men han var oppe i mig, men tror ikke at jomfruhinden er sprunget, og mener heller at han kom ikke så langt op i mig, eller det gjorde i hvert fald så ondt så vi blev enige om at stoppe, og så prøvede vi et par gange igen, men det gjorde stadig for ondt. Det er ved at være lidt over nogle døgn siden, og her da jeg vågnede i morgen kastede jeg op og havde meget kvalme. Så ja, er der nogen risiko for at jeg kan være gravid? Skulle jeg tage en fortrydelsespille, eller hvad synes i jeg skulle gøre? Håber snart i for mulighed for at svare..

Svar:
Hej med dig.
Man kan godt være blevet gravid, selvom jomfruhinden ikke er sprunget, og selvom han ikke har haft udløsning/er kommet inde i dig. Hvis man bliver gravid går der som regel nogle uger før man begynder at få kvalme og opkastninger. Fortrydelsespillen, som man kan købe i håndkøb på apoteket, skal helst tages inden for det første døgn, og ikke senere end 72 timer (3 døgn) efter ubesyttet sex. Jeg kan desværre ikke svare dig på, om du er gravid eller ej, men du kan tage en graviditetstest den dag, du skulle have haft menstruation. Hvis du tager den tidligere kan du ikke regne med resultatet. Graviditetstesten kan du købe på apoteket eller i supermarkedet. De hænger typisk oppe ved kassen.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Christine