Er ikke vokset i 3 måneder
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej! Jeg har et problem. Jeg er kun 147 cm høj, og jeg er ikke vokset i de sidste tre måneder! Hvad i alverden kan det være? Skal jeg spise sundere eller hvad? Motionere mere? Jeg vejer 36,6 kg. ved ikke om det har noget med sagen at gøre. Men jeg vil virkelig gerne vokse meget mere!! Hjælp mig, please! Anomym

Svar:
Hej pige
Det er godt du skriver herinde. Du er i en alder hvor det er normalt at man vokser. Nogen gange vokser man mere i nogen perioder end andre. Derfor behøver der ikke at være noget galt med dig, fordi du ikke har vokset i 3 måneder.
Hvor høj man bliver afhænger af, hvor høj ens forældre er og om man får tilstrækkelig ernæring. Hvis du spiser normalt og motionerer normalt, skal du nok vokse. For piger har væksten også noget at gøre med hvornår man får menstruation. Derfor kan der godt komme perioder hvor man vokser mere end andre perioder. Jeg synes, at du skal måle din højde igen om 2-3måneder igen. Hvis du til den tid ikke har vokset, kan du sammen med dine forældre måske tale med jeres læge.
Ud fra din vægt og højde kan jeg se, at du vejer lidt for lidt i forhold til højden. Jeg ved ikke, om det er noget du selv har tænkt over. For at du skal have en sund krop og får de vitaminer du skal have, er det vigtigt, at du spiser normalt.
Det kan være en god ide at tale med dine forældre om det at vokse, højden og vægten. De kan diskutere tingene med dig, og de vil måske også lytte til dine bekymringer.
Med venlig hilsen
Gowsini Joseph