Er der noget galt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hejsa jeg er en pige på 13 år. Jeg føler mig næsten altid træt eller jeg vil nærmere sige at det er sjældent at jeg føler mig frisk. Det gælder også uanset hvor meget søvn jeg får. Men her inden for det sidste halve år er jeg også begyndt at fryse helt ekstremt men har bare tænkt at det var Danmark der er koldt. Det er først begyndt at slå mig nu at det er et "problem" når jeg her i Tyrkiet med 23 grader fryser og går rundt med lange bukser, gummisko og med iskolde hænder. Har i et bud på hvad det kan være?
Og ved ikke om det er vigtig men ligesiden jeg var helt lille har jeg lidt af håndsved at det dryppede i store mængder men det er sjældent at jeg får det nu efter at have været "frossen" i et halvt år

Svar:
Hej
Det du beskriver kan være symptomer på flere forskellige ting.
Hvis du har kraftige menstruationer kan det være et tegn på jernmangel, som let kan behandles med jerntabletter. Det kan også skyldes problemer med dit stofskifte, som man også kan give medicin for. Det kan dog også være helt ufarligt og en "naturlig" del af din pubertet.
Mit råd til dig er at gå til din egen læge og snakke med ham om det. Han vil formentlig tage nogle blodprøver som kan bekræfte eller afkræft nogle af de ovennævnte diagnoser.
Håber du kan bruge mit råd, og at du "får varmen igen".
VH Simon