Er bange for jeg ikke kan blive gravid :(
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
ja, det lyder måske mærkeligt at skrive herinde.. Jeg har bare et problem som jeg virkelig går og tænker over. Jeg har haft et par kærester, altså faste forhold... Og så må jeg ærligt indrømme at jeg nok også har haft et par smuttere.. Men jeg har ikke været sammen med mange. Jeg må indrømme at jeg ikke har beskyttet mig særligt meget. I mit første forhold gjorde vi, men ellers er det ikke noget jeg har gjort så meget i. Jeg kender godt riskikoen ved det, men jeg bliver jo nød til at være ærlig - for det der undrer mig er, at jeg ikke er blevet gravid på noget tidspunkt.. jeg har kæreste på nu og ham har jeg været sammen med i et års tid, og jeg er kommet på p piller for nogle måneder siden. Men inden da, blev jeg heller ikke gravid med ham.
Det er ikke fordi jeg ønsker børn nu, men på et tidspunkt gør jeg. Jeg ved godt, at du som sådan ikke kan svare mig, for du kan jo ikke vide det. Men jeg er bange for, at få en undersøgelse og så få at vide, at jeg ikke kan blive gravid :/ det ville simpelthen knuse mig..

Svar:
Kære du
Her er alle spørgsmål velkomne - specielt dem, der er rigtig svære at bære rundt på alene, og det fornemmer jeg dit spørgsmål er. Så det er rigtig godt du skriver.
Som du skriver er det svært for mig at sige noget om, om du kan blive gravid. Måske det bedste jeg kan gøre for dig er at fortælle dig, at der er mange måder at hjælpe folk, der ikke kan få børn, så de alligevel kan blive forældre. Du har måske hørt om kunstig befrugtning og andet. Der er mange forskellige måder at blive gravid på selvom man måske ikke kan blive det på den helt naturlige måde. Jeg kender flere (mig selv inkl), der har fået hjælp til det. En af dem har endda 3 børn selvom både hende og hendes mand har store problemer med frugtbarheden. Jeg fortæller dig ikke dette, fordi jeg tænker, du får brug for hjælp til at blive gravid. Det kan jeg som sagt ikke sige noget om. Jeg fortæller dig det, fordi jeg håber, det kan give dig lidt mere ro, og måske give dig mod til at gå til din egen læge og få en snak. Han/hun vil kunne sige lidt mere om det udfra informationer om din menstruationscyklus, evt blodprøver mv. Desværre er det ikke sådan, at man kan lave undersøgelser, der helt sikkert viser, at du kan blive gravid, så på en eller anden måde tænker jeg det er vigtigt at du finder ro med det spørgsmål. Her tror jeg din egen læge måske kan hjælpe.
Der er dog noget du kan gøre (og som alle unge piger kan gøre) for at passe på dem selv og deres senere chance for at blive gravid. 1. Man skal beskytte sig mod kønssygdomme. Kønssygdomme kan give underlivsbetændelse, hvilket ikke er godt for frugtbarheden. Dvs brug kondom, hvis det er en partner du ikke kender godt. 2. Sørg for ikke at blive gravid med mindre du gerne vil være det. Aborter kan nemlig nedsætte frugtbarheden. Så jeg vil råde dig til, at begynde at beskytte dig på den ene eller den anden måde, indtil du er det sted i dit liv, hvor du er klar til at få et barn.
Jeg vil råde dig til at gå til egen læge og få en snak.
Jeg håber meget at mit svar kan hjælpe dig.
Mvh Maria