Ekstrem undervægtig
brevkassespørgsmål af
KZ4200
17 år
Hejsa jeg har lige et problem som jeg virkelig håber i vil hjælpe mig med.
Problemet er, at jeg af en alder på kun 17 år og med en højde på 184 centimeter kun vejer omkring de 55-56 kg og det er selvfølgelig alt for lidt i forhold til standarden i min alder og højde. Problemet ved min krop er, at jeg simeplthen ikke kan tage på ved at spise mad lige meget hvor meget jeg spiser.
Så er der egentlig noget jeg kan gøre for at jeg tager på i vægt eller må jeg bare lære at accepterer at jeg skal rende rundt og ligne en undervægtig tændstikmand?
Forresten så ligger min bmi på 16,54.

Svar:
Kære KZ4200,
Jeg kan godt forstå, det er frustrerende at tro, man ikke vokser sig større og dermed frygte, man bliver ved med at være tynd og måske lidt splejset.
Det skal du imidlertid ikke frygte: Det er helt normalt, at især unge mænds længdevækst er næsten færdig, før udviklingen af de mandlige træk rigtig begynder. Det hænger sammen med, at længdevæksten primært stimuleres af væksthormon, mens de mandlige træk (brede skuldre, behåring, skæg, større muskler osv.) stimuleres af det mandlige kønshormon, testosteron.
Mænd er derfor oftest udvokset i højden omkring de ca. 17-19 år, men først fuldt maskulint udviklet midt/sidst i 20'erne.
Jeg selv var en mager cykel på 184 cm, da jeg var 17 år. Så ingen bekymring.
Benyt dig af, at din krop snart bliver fuld af "naturlig doping" i form af testosteron, som meget krafigt stimulerer muskelvæskt. Hvis du sørger for at komme i god form de næste 6-8 år, vil du kunne trække på en god grundform næsten resten af livet. Dermed mindsker du risikoen for fedme, diabetes og andet grimt.
Håber, du kan bruge mit svar.
Mvh Kasper