Ekstra modtagelig overfor Børneorm?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus :) jeg har muligvis et lidt mærkeligt spørgsmål, men jeg håber i kan svare på det :)
Jeg er 17 år gammel og man burgte derfor tro, at jeg var ovre det der med børneorm. Men jeg får det stadigvæk. jeg får cirka børneorm en gang om året og hver gang bliver jeg jo nødt til at sige det til mine forældre så jeg kan få medicin. jeg bliver bare ked af det fordi jeg ved at min far dømmer mig og tror jeg er uhygiejningsk. men jeg går i bad hver anden dag og vasker mig forneden med intimsæbe. jeg vasker altidmine hænder efter toriletbesøg og nogle gange vakser jeg bare hænder fordi jeg lige føler for det. derfor ville jeg ikke selv se mig som uhyiejnisk...så mit spørgsmål er, om der muligvis bare er nogle mennesker her i verdenen som er ekstra modtalige overfor denne infektion? Jeg er ihvertfald ked af at skal være flov over det, overfor mine forældre...

Svar:
Kære Du
Først og fremmest tak for dit spørgsmål. Det er godt at du skriver, da tilstanden jo er til at blive fri for med de rigtige råd.
Du skriver, at du er 17 år og stadig får børneorm flere gange om året. Det er hyppigst at få børneorm indtil 10 års alderen, men alle kan i princippet få det.
Da ormen smitter særligt via hænderne, er det vigtigt fortsat at være god til hygiejnen her, evt. kan man også bruge hånddesinfektions gel efter toiletbesøg og lignende. Derudover skal alt tøj, sengetøj, håndklæder og lign. der har været i berøring med dig når du har børneorm kogevaskes. Og alle i hustanden skal behandles på en gang, evt. gentaget efter nogle dage/uger. Det er normalt ikke nok, at du selv bliver behandlet, da nære kontakter også kan bære på ormen uden nødvendigvis at mærke den.
Alt dette skal naturligvis gå via din egen læge, og da du stadig er under 18 år, må du have en forælder med. I øvrigt henviser jeg til https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/infektioner/sygdomme/pro... hvis du har brug for mere viden :)
Sidst men ikke mindst; du skal ikke være flov, med det du skriver, er det ikke din skyld at du bliver smittet igen og igen - bare fortsæt med at gå til lægen så længe det kommer igen!
Håber det var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Vh
Kasper