diabetes og tvilling søster.

brevkassespørgsmål

diabetes og tvilling søster.

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 14 år 1 uge siden

kære cyberhus. i oktober fik min tvillinge søster konstateret diabetes type1 vil sige det er insulin krævende. vi er tveægget tvillinger, og hun er ret sporty hvis i forstår mig, men jeg er lidt mere lille og rund (;! men netop derfor forstår jeg det ikke? - er sandsynligheden ikke større når det er mig?. - i starten var jeg skide ræd for at få det, og det er jeg stadigvæk nogle gange. er risikoen større når vi er tvillinger? - det er lidt usikker på det nemlig, jeg har svært ved at tale om det med mine forældre, fordi jeg ved der er så mange følelser i det, ergo derfor har jeg valgt at skrive herind til. KH tvillingen.

Svar:

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabel - Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Kære tvilling,

Jeg er glad for, at du søger svar på din bekymring, fordi det kan være nogle store overvejelser at gå med helt alene. Nu skal jeg forsøge at opklare nogle af dine spørgsmål.

Diabetes type 1 er en sygdom som er arvelig, men hvor der også skal være andre ting opfyldt for at få sygdommen. Derfor kan din tvillingesøster sagtens have sygdommen uden at du får den. Din søster har måske fået en virus på et tidspunkt i sit liv, hun har måske spist anderledes eller der er nogle dele af hendes immunsystem, som virker anderledes.

Når du skriver, at du er ’lille og rund’ i forhold til hende, så tænker du nok mere på diabetes type 2, hvor livsstil, vægt osv. spiller en rolle. Netop med type 1 diabetes er de fleste faktisk lidt undervægtige, så det skal du ikke undre dig over.

Din risiko for at få diabetes er 5-6 % når nu din tvillingesøster har det. Da diabetes type 1 er en arvelig sygdom har du en højere risiko for at udvikle sygdommen end andre, hvor diabetes ikke er i familien. Men der er som sagt andre ting, som også spiller ind og derfor kan din søster sagtens have det uden at du vil få det.

Jeg synes ikke du skal gå at være bange for at få sygdommen. Hvis det stadig er noget du tænker meget over, så kan du gå til din læge, som kan tage nogle blodprøver der kan fortælle lidt om hvordan din risiko ser ud. Det er ikke en helt sikkert test og jeg synes, du skal fortælle din læge, hvordan du føler og så lad ham/hende vurdere hvad I kan gøre for at berolige dig.

Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at snakke med dine forældre om det. Jeg tror helt sikkert de gerne snakke med dig om dine overvejelser, som er helt naturlige. Men du er velkommen til at skrive ind igen, hvis du har flere spørgsmål.

Venlige hilsner fra Line