det klør

brevkassespørgsmål

det klør

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

det har kløet helt vildt i mit underliv de sidste to dage, og der er sådanne hvide prikker - evt. bare toilet papir, for det kan tøres væk (men det plejer dog ikke at sidde fast?) kan det være skedesvamp? kan det godt gå væk af sig selv? hvis man giver det luft? (jeg er jomfru, så det kan ikke være kønssygdom) men jeg har fået finger, kan det være skyld i svampen? hvis kan f.eks. ikke har rene fingre? haha, det lyder ret skørt :D

Svar:

Hej med dig!

Jeg syntes det er godt at du skriver herind, når du har så mange spørgsmål om dit underliv :-)

Det kunne godt tyde på at du har skedesvamp, ud fra det du skriver. Det hvide tror jeg ikke er toiletpapir, men derimod udflåd som kommer fra skeden af. Det kan godt se grynet ud, og kan tørres væk. At det kløer dernede kunne også tyde på at det er skedesvamp.

Jeg er enig med dig i at det ikke kan skyldes en kønssygdom når i ikke har været sammen. Man får ikke skedesvamp af at få finger, heller ikke hvis de ikke er rene. :-) Der er mange kvinder som en eller flere gange får skedesvamp i løbet af deres liv, og det kan komme af mange forskellige grunde f.eks. pga p-piller, stramtsiddende bukser eller noget helt tredje.

Det går normalt ikke væk af sig selv, men skal behandles med en creme som kan købes på apoteket. Jeg syntes at du sammen med din mor skal ringe til lægen, så han/hun kan se om det rent faktisk er skedesvamp du har. Så har lægen også mulighed for at hjælpe dig med at finde den rigtige creme som skal bruges.

Venlig Hilsen
Iben