Det HASTER - kastet p pille op
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Kære Brevkasse. jeg tager lindynette p piller, skal tage min sidste p pille imorgen aften ( tirsdag) og så holde pause 7 dage. I lørdags var jeg til fest - tog derfor heldigvis min pille allerede 18.30 - for læste indlægsseddelen og der stod hvis man kaster op indenfor 3-4 timer så virker den ikke. Bliver uheldigvis dårlig omkring midnat - kl 24 - 00:30. Så mit spørgsmål er om der kan være sket noget ved det? der er jo gået over 4 timer så??? Havde sex med min kærste fredag og søndag ( vi er faste kærster - så det var uden kondom). Håber I svare hurtigt tilbage :o( Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære du.
Det er godt du skriver ind, når du er i tvivl, og jeg kan godt forstå du er lidt usikker.
Umiddelbart tror jeg ikke der er sket noget ved det, da der jo er gået mellem 5,5 og  6 timer fra du tog pillen til du kastede op. Og som du selv siger står der i indlægssedlen at den ikke virker hvis man kaster op op til 4 timer efter - derfor må man også gå ud fra at du er på den sikre side og at din pille er nået at blive optaget i din krop, så den virker som den skal.
Hvis du stadigvæk er bekymret, så tag og ring til din læge i morgen tidlig, så du kan blive beroliget og nyde din jul uden en masse bekymrede tanker i baghovedet. Det fortjener ingen og især ikke i juledagene :-)
Håber du kan bruge mit svar - og rigtig god jul.
Mange venlige hilsner fra Mette