depression
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej cyberhus... jeg er en pige på 12 år (snart 13 ) og jeg har i nogen måneder haft det psygisk dårligt hvor jeg efter søgning på egen hånd har fundet ud af jeg har depression... Depression er en negativ mental tilstand som tager over for de logiske tanker, gør ting uklare, får dig til at blive nedtrykt og usikker på dig selv. Depression kan være svær at bryde uden den rette hjælp... Hjælp?. - ja den har jeg jo ikke... jeg forsøgte at fortælle min mor det igår ikke at jeg havde depression men hvordan jeg havde det... hun tror bare jeg har slået hovdet... men det er ikke kun de logiske tanker men også føgelserne der kommer på spil... hvad kan jeg gøre? kender i måden at komme ud af en hård depression? for at snakke med min lære, læge , forældre eller søskende er udelukket... har forsøgt men de fatter ikke hvordan jeg har det og siger jeg skal tage mig sammen og koncentrer mig? men depression gør også evnen til at koncentrer sig svært faktisk umulig for mig... er der på nogen måde i kan hjælpe mig så jeg kan føgle lykke igen? Mvh. pigen der ønsker sit normale liv igen med lykken

Svar:
Hej med dig !
Godt du skriver til os her i Cyberhus, og søger hjælp. For selvfølgelig skal du have lov til at føle lykken igen..
Du fortæller at det har stået på i nogle måneder, at du har det psykisk dårligt, og du har lavet en test, der siger dig du har en depression.
Depression kan være en alvorlig tilstand, men det er kun en læge eller en psykiater der kan fortælle dig om du har en depression. Det kan en test på nettet ikke give dig. Derfor er det rigtigt vigtigt at det er din læge der undersøger og fortæller dig om du har en depression eller ej. Fordi så kan lægen også hjælpe dig med at få det godt igen.
Du fortæller, at du har forsøgt at fortælle din bekymring til voksne omkring dig, men du oplever de ikke hører dig. Det er super sejt af dig, at du har prøvet. Du har faktisk gjort noget helt rigtigt, fordi det er nemlig rigtigt, at det er nogle af de voksne som skal hjælpe dig med at føle lykke igen.
Derfor synes jeg det er meget vigtigt at du gør et forsøg igen. Det kan godt være svært, at bede om hjælp igen, når du har oplevelsen af ikke at bliver hørt. Det lyder for mig, som om de voksne ikke helt forstår at det er svært for dig at koncentrer dig. Derfor synes jeg  du skal skrive et brev til din mor og din lærer, hvor du fortæller om alle dine tanker....eller viser hende dem det brev du har skrevet i brevkassen her og mit svar.
Sidst men ikke mindst, så skal du vide, at vi har en chatrådgivning her i cyberhus. Her sidder der også voksne der gerne vil lytte og prøve at hjælpe dig, måske kunne det være rart for dig, at snakke med dem.
Det kræver mod at bede om hjælp, så husk du er en modig pige...
Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke herfra
Maria B