Den nemme løsning
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er i behandling for anoreksi, så jeg spiser normalt. Jeg skal have 2200-2500 kcal. om dagen, hvilket jeg faktisk synes er ret meget. Jeg skal stadig tage 1-2 kg. på. Problemet er bare, at jeg spiser alt for usundt - jeg skal spise fem måltider om dagen, og to af dem indeholder altid slik f.eks. Jeg kan rigtig godt lide f.eks. frugt, men jeg kan jo ikke spise 500 kcal. frugt, for så er jeg alt for mæt. Så jeg ender med at spise usunde ting med mere sukker, så jeg ikke behøver være alt for mæt (jeg får dårlig samvittighed, når jeg er for mæt). Hvad skal jeg gøre? Jeg prøvede at skære sukker helt ud af min kost i en uge, og det gik egentlig fint. Men så vendte jeg tilbage til de gamle vaner /:

Svar:
Kære frugtspiser
Du har helt ret, man kan spise rigtig meget frugt for at få 500 kcal. Så du skal prøve at få noget som er sundt, og som alligevel ikke giver dig den fornemmelse at være alt for mæt, som du ikke bryder dig om. Jeg synes også at man får en mærkelig følelse i maven hvis man spiser slik, en trykken i maven og man har det ikke specielt godt, og man føler sig bare træt og uden energi, så alternativet kan være at du for eksempel spiser en avocado, den er super sund, og giver flere kalorier end et stykke frugt, men allervigtigst så smager den super godt! Du skal huske at komme citron, salt og en god olie på, så smager den endnu bedre. (Det kan være hørfrøolie eller olivenolie, du kan spørge dig til råds i en helsekostforretning, der har de mange gode sunde olier.).Avokado kan spises lige som den er fra skallen, men den smager helt fantastisk på et stykke rugbrød med salat under, eller skåret midt over med hytteost i og drysset med grønt fx frisk basilikum. Sådan et mellemmåltid får man det rigtig dejligt i maven af. Du kan også lave en pasta-, ris- eller bulgur salat med grøntsager i og komme en dressing af olie, citronsaft og salt, peber og krydderurter på. Den smager bedre og bedre når den får tid til at trække lidt, og det er smart, for så kan du lave til flere dage, så er det kun lidt arbejde den ene dag. Når du først har prøvet at lave det et par gange, så er det supernemt, du skal bare putte det i, som du kan lide – også gerne noget kylling eller andet kød. Salaten kan jo også bruges som frokost, og så kan du også spise den som mellemmåltid og gerne slutte af med lidt vindruer, som lige nu smager fantastisk godt! Hvis du spiser gulerødder og andet grønt som mellemmåltid, så kan du komme peanutbutter på, på den måde vil du føle, at du får noget som fylder lidt mere uden at mætte for meget.Prøv at se forslag til mellemmåltider på denne side, den er godt nok skrevet til dagsinstitutioner, men du kan sagtens bruge den og få ideer:http://www.altomkost.dk/Opskrifter/Mellemmaaltider/forside.htm Selv om du skal tage på er der ingen grund til at spise usundt, det holder jo ikke i det lange løb.Du skal spise sundt, men der er ingen grund til fuldstændig fanatisk at undgå sukker, som du også selv har fundet ud af. Som du skriver, så er vaner meget svære at ændre, det tager laaang tid at få et nyt mønster af vaner som man er tilfredse med, men det lyder til at du er nået rigtig langt i den proces. Det er flot! Mange hilsner fra Eva