Den første menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej! jeg er en pige på 15 fylder meget snart 16 år. Jeg er meget i tvivl om jeg har fået min første menstruation igår lå der noget brunt/sort slim aller noget i mine trusser. Jeg tog et bind i og sov med det for hvis der skulle komme mere. Idag er der sket præcis det sammen brunt/sort slim. - jeg sagde så til min mor at jeg troede at jeg havde fået min mens og hun sagde de lød sandsynligt. men kan min første menstruation starte sådan er meget forvirret og jeg har ingen smerter overhovedet. håber i kan hjælpe mig.

Svar:
Hej med dig!
Tak for dit spørgsmål.
Som du selv skriver, lyder det som om, du har fået din første menstruation. De første gange man har menstruation, kan det godt se brun/sort ud, som du beskriver. Det er helt normalt. Det er meget forskelligt, om man får smerter eller ej, når man har menstruation, så det kan sagtens passe, at du ikke har smerter.
Menstruationen kan også tit være uregelmæssig i begyndelsen. Kroppen skal lige som lidt i gang, før menstruationscyklus kører som den skal.
Det er rigtig godt at høre, at du snakker med din mor om det. Mange synes, det er en lidt svær periode, når man begynder at få menstruation, og så er det godt at have en at tale med.
Venlig hilsen
Marie Louise