børn og spiseforstyrrelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Mit Spørgsmål: Hvis man har haft/har spiseforstyrrelse
nogle år, og ens mens har været udeblevet i 3 år Vil det
så sige at man aldrig kan få børn mere?
Jeg er i behandling, og vil sige jeg er så godt som rask. Men min mens Kommer stadig ikke. Er det sket med det. Ingen børn til mig?

Svar:
Det er rigtig dejligt at høre at du har gjort noget ved din
spiseforstyrrelse, og at det går fremad for dig.
Hvis man har haft spiseforstyrrelser i nogle år, så kan der godt gå rigtig lang tid inden menstruationen kommer igen. Det er fordi æggestokkene har nedsat produktion af hormoner, hvis man har haft et stort vægttab.
Ved meget langvarige spiseforstyrrelser er der en risiko
for at menstruationen slet ikke kommer igen, og at man derfor ikke kan få børn. Men jeg kan desværre ikke sige dig om du ikke
kan få børn længere, da det kræver at der blive
lavet nogle bestemte undersøgelser.
Hvis man gerne vil finde ud af om man stadig kan
få børn, er det muligt at få målt sine hormontal
hos lægen. Derfor syntes jeg det er en god ide hvis du
kontakter din egen læge, og fortæller om din manglende
menstruation, så han/hun kan hjælpe dig med dit
spørgsmål. Det er sandsynligvis et spørgsmål om
at du skal have hjælp til at få gang i æggestokkene,
så de kan producere hormoner igen.
Selv om jeg ikke kunne svare dig på om du kan
få børn eller ej, så håber jeg at mit svar har
hjulpet dig på vej.
De bedste hilsener
Iben Bach
Pedersen