Bækkenbundsmyoser
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej,
Jeg har et problem som går meget rigtig meget på.
Jeg har haft den samme kæreste i 4-5 mdr nu, og allerede en måned inde i vores forhold, begyndte jeg at få ondt under sex. Jeg ignorerede det, fordi jeg troede det var en rift. En dag fik jeg så bartholinitis hvilket var utrolig smertefuldt. Var på hospitalet 3 gange da de ville operere den væk, men det endte med jeg fik anti-biotika som fjernede den.
Efter det havde jeg mange bækkenbundsmyoser, som er forfærdelig smertefuldt når det bliver rørt ved f.eks. under sex. Jeg har været ved lægen med det igen, hvor hun ville give mig en henvisning til en fysioterapeut. Jeg prøver selv at lave bækkenbundsøvelser herhjemme, men det virker ikke som om, at det overhovedet hjælper. Bliver ved med at have ondt, og nogen gange føles det som om, det sidder helt oppe ved livmoderhalsen, men at det er min blære som gør ondt?
Min kæreste han forstår godt min smerte, men vil ikke rigtig accepterer det. Han føler jeg afviser ham, og det er så hårdt.
Er bekymret for om det nu også ER bækkenbundsmyoser. Jeg har ingen grund til at skulle have dem synes jeg(er indimellem stresset, og tænker meget over nogen ting, men har ikke dårligt sexværd), plus at jeg træner mit bækkenbund ofte.
Er noget fortvivlet:-(
Venlige hilsner.

Svar:
Kære du
Det kan jeg godt forstå fylder rigtig meget. Det er ikke rart, at gå med alle de spørgsmål og bekymringer og så ovenikøbet føle at din kæreste ikke rigtigt accepterer det. Det må også være svært for dig at acceptere smerterne, og det er også meget vigtigt at du bliver undersøgt ordentligt inden man bare siger, at det er myoser.
Jeg synes, det din læge har foreslået, lyder som en rigtig god ide. Der findes specialiserede fysioterapeuter, der ved en masse om bækkenbund - og smerter. Smerter her kan stamme mange steder fra i kroppen bl.a. rygproblemer, skævt bækken m.m. og det ved fysioterapeuter meget mere om end de fleste læger. Det er altså ikke kun dårligt sexuelt selvværd, stress eller manglende træning der kan give smerterne. Synes dog samtidig du skal sørge for, at få en grundig gynækologisk undersøgelse - evt kan du få en henvisning til en gynækolog af din læge. Så gå op til lægen igen og få en henvisning til enten en fysioterapeut eller en gynækolog. Derudover synes jeg, du skal overveje at tale med nogen om problematikken. Det er ikke sjovt at gå med alene og din kæreste står i en lidt akavet position i forhold til det, så han er ikke nødvendigvis den bedste at tale med. Hvis du har det godt med din læge kan du evt tale med hende. Ellers kan du måske fortælle lidt til en veninde eller din mor?
Alt det bedste og mange tanker herfra.
Maria