"byld" på inderlåret
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
Jeg har den sidste halvanden-2 ugers tid, haft en underlig knop på inderlåret(en-to cm fra lysken) . Selve knoppen kunne godt ligne de knopper man får, når har barberet ben, eller barberet bikini linjen. Så min første tanke var, at det var sådan knoppen var kommet. Men efter et par dage, opdagede jeg at huden omkring knoppen var helt hævet. Lidt ligesom hvis man har fået et myggestik, eller en anden form for insektbid. Derudover er bulen utroligt varm, altså meget varmere end resten af kroppen, oftest også blå/lilla og så gør det pishamrende ondt! Så det ligner lidt en blanding mellem et myggestik, et blåt mærke og en bums. For 3 dage siden viste jeg den til min mor. Hun var overbevist om at det er "byld" jeg har fået, som efter hendes forklaring bare ér en stor bums. Hun sagde at selvom den gør ondt, så skulle jeg bare give den tid til at "modne", så jeg kunne klemme pus'et ud, der er deri, ligesom med en alm. bums.
Da jeg er et meget utålmodigt menneske, og fordi den gør så ondt. Så besluttede jeg mig for at google mig til en nærmere forklaring af hvad det er, jeg har fået på mit lår, og evt. hvad der kunne gøres ved den. Her er hvad jeg fandt af forskellige forklaringer på hvad det er, og hvad der skal gøres!
1. Penicilin/antibiotika, 1 pille 3 gange dagligt, for at holde infektionen/betændelsen nede.
2. Når den er "moden" skal den skæres op, for at man kan tømme den for pus. Læste bl.a. om en der havde haft de her bylder i flere år, og var opereret for dem hver gang i fuld narkose..
3. At man som sukkersyge patient ofte får dem(hvilket gør mig bange for om jeg er ved at få sukkersyge)
Noget helt andet er, at jeg fandt symptomerne på bylder på apoteket.dk. Der står rødme, varme, smerte, hævelse og feber. Kan nikke genkendende til alle 5 punkter. Listen af symptomer fik mig til at tænke på, om det at jeg var syg i to uger, for en uges tid siden, i virkeligheden kan have været starten på bylden? Jeg hostede en del, havde muskelsmerter, ondt i hovedet, ondt i halsen og feber. Gik til lægen fordi jeg troede det måske var lungebetændelse,(er ikke sen til at give mig selv diagnoser). Jeg fik et prik i fingeren, så hun kunne undersøge... kan ikke helt huske hvad det skulle bruges til. Men jeg fik at vide, at det "bare" var en omgang influenza jeg havde fået. Men med de symptomer der er på bylden tænker jeg, om det at bylden var på vej, kunne være årsagen til influenzaen?
På apoteket.dk var der en lang forklaring af, hvordan en "klassisk" behandling af en byld foregår. Noget med en operation fordi den skal åbnes, tømmes og "renses op". Så skal den åbenbart stå åben, altså såret, ved at man lægger en snip af en klud i, som så fjernes næste dag... Ja, jeg behøver vel ikke skære ud i pap. Går ud fra at I kender hele smøren, hvis I forstår mine underlige forklaringer..
Er det så et lille eller stort indgreb? Er det stort nok til, at det ikke bare er noget lægen gør "her og nu", mens man er til konsultation? Bliver man fuldt bedøvet eller lokalbedøvet?
Håber I forstår mine lange og forvirrede forklaringer, og kan besvare mine spørgsmål. Jeg er i tvivl om jeg bør søge egen læge. Vil egentlig helst gerne slippe for det, da jeg synes den sidder et lidt grænseoverskridende sted. Og så er jeg egentlig også lidt bange for dårlige nyheder. Sukkersyge ville virkelig være worst case scenario for mig! Men er bange for nåle, så selvom jeg har prøvet at være i fuld narkose, så skræmmer tanken om endnu en operation mig også!
Tak på forhånd for jeres svar!

Svar:
Kære du
Først og fremmest vil jeg sige til dig - det lyder fredeligt. Jeg synes, det er rigtig fint at du selv først har undersøgt og tænkt nogle tanker omkring hvad det kan være. Men jeg vil skynde mig at sige, at du ikke kan overføre de ting, du læser på nettet, til det du selv ser. Det er meget mere komplekst end en liste med tegn, som kan være lig med byld. Så det er fint du undersøger, men i sidste ende, så er der ingen grund til at bekymre sig før du har fået en læge til at se og mærke på det.
Vi tager det lige een ting af gangen.
Udfra det du beskriver og der hvor det sidder, så tror jeg du har fået et indgroet hår. Det kan også være en irriteret talgkirtel. Begge dele sidder ofte der og de kan være rødme, hævede, varme og ømme. Det er fuldstændig ufarligt og går ofte over af sig selv. Men hvis irritationen bliver ved, eller man er rigtig uheldig at der kravler bakterier ned i, så skal man behandles. Jeg synes derfor, du skal tage et smut til lægen. Han/hun kan se om der er kommet bakterier eller om der er ved at danne sig en byld nedenunder. Hvis der er kravlet nogle hudbakterier ned i et hul på huden, så skal du have antibiotika. Hvis det er en byld, så kan man også behandle med antibiotika. Ofte vil man bare vente og se hvordan det går. Men det er en god ide at få din læge til at se det. Så kan I sammen holde øje med hvad vej det går. Jeg tror bestemt ikke at din knop på låret har nogen forbindelse med at du har været syg de sidste uger.
Med hensyn til operation. Der skal rigtig meget til at en byld skal opereres. Den skal ikke bare være stor, den skal også have en underlig form og den skal sidde bestemte steder. Derfor er risikoen for at du skal opereres meget lille. Hvis de endelig skal åbne den, så er det bare et lille snit i huden. Det foregår oftest hos hudlægen. Men det er først efter man har prøvet mange andre behandlinger.
Med hensyn til sukkersygen. Hvis man i din alder får sukkersyge, så er det oftest på en hel anden måde det viser sig. Så starter det ikke med bylder, men med en masse andre symptomer. Når man har sukkersyge og får bylder, så er det tit fordi man har haft sukkersyge i rigtig mange år og man ikke har været så god til at tage sin medicin.
Så du skal et smut til lægen. Han/hun skal bare kigge på den og mærke lidt efter. Og så laver I en plan sammen. Du skal være helt rolig og vente til at høre hvad lægen synes det ligner. Din læge er vant til at kigge på underliv og endetarme, så han/hun vil slet ikke synes det er grænseoverskridende at kigge på dit lår ;-)
Mange hilsner fra Line