Bumser/knopper på brystet
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej. Er det muligt at skille sig af med bumser på brystet? Jeg har også lidt på ryggen, som dog blev betydeligt bedre efter, jeg holdt op med at bruge shampoo med parfumeindhold. Men på brystet er det stadig det samme. Er der ikke noget, man kan gøre ved det? Vil også meget gerne helt af med dem på ryggen. Er det ikke ved at være på tide, at bumser - både på krop og i ansigt, bliver fortid? Jeg er jo altså ikke teenager længere! På forhånd tak for svar. Hilsen Løven.

Svar:
Kære Løve.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan da godt forstå du er ved at være lidt træt af uren hud.
Når det er sagt, er det meget almindeligt, at man kan have uren hud også efter man er ovre puberteten.
Der er en del yderligere tiltag du kan forsøge:
Der findes nogle håndkøbspræparater på apoteket som er gode til uren hud. Heri blandt er Basiron creme eller særlige sæber. Det er et forsøg værd.
Alternativt kan du gå til din læge som kan udskrive noget lidt stærkere ( der findes både creme og piller), eller hvis det er noget han eller hun ikke selv kan behandle i bund, henvise dig til en hudlæge.
Hvis du bruger p-piller er der også nogle som er særligt gode, hvis man har tendens til uren hud. Dem kunne du evt. også forsøge dig med?
Der er med andre ord en hel række tiltag.
Jeg vil anbefale at starte efter mindste middels princip: altså starte med håndkøbspræparater - hvis altså ikke du allerede har afprøvet det - og hvis ikke det hjælper tage til læge.
Håber dette kan hjælpe dig.
Med venlig hilsen,
Susanne