Bumser og sorte knopper
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej CB
Jeg er en frisk dreng på 16.5 år. Her for omkring 4-5 måndeder siden har jeg begyndt at få mange små sorte bumser/knopper på min bryst, kraveben og øvre ryg. De ligner lidt "blackheads" men ved sku ikke om de er ens. Hvis jeg presser dem ud kommer der sådan en lille grå/gul orm ud, og det er selvfølgelig klamt. Og jeg taler ikke bare om 5 eller 10 knopper... det er næsten over det HELE. De er ikke særlig synlige desto mindre man er meget tæt på eller lyset er skarpt på dem, men derimod er det følelsen af dem. Hvis man fører hånden over dem, føles det som rent sandpapir. Det er som om, man kan mærke hver og en lille knop, og det er rigtig irriterende. Hvis jeg en dag har glemt at klippe negle kan jeg også lige skrabe den herover og få et par stykker med. Håber I ved hvad hvad det er og kan hjælpe mig! :)) Som sagt kom det for cirka 5 måndeder siden, inden da havde jeg ingen urenheder de steder.

Svar:
Hej.
Mange tak for dit spørgsmål. Det lyder som "hudorm", eller blackheads som du kalder det. Det er en tilstoppet pore/talgkirtel og ganske ufarligt. Kan dog godt forstå at de irriterer dig- især hvis der er mange.
Mange drenge oplever  hudforandriger i forbindelse med ex pubertet eller hvis de ændrer kost/motionsvaner. Det skyldes at vores hormoner har indflydelse på de hudforandringer du oplever. Måske kan du tænke 5 mdr tilbage og se sådan en forandring hos dig selv?
Det er besværligt at fjerne blackheads hvis der er mange- og hvis du presser dem ud skal du sørge for at have rene fingre så der ikke kommer betændelse. Alternativt kan du på apoteket få diverse sæber/hudscrub (ikke kun til piger) eller specielle skrubbesvampe. Der er ikke rigtig noget medicin som virker på det du beskriver for det er bare at poren stoppes til- og så bliver overfladen sort på grund af kontakten med luft.
Håber du kan bruge svaret.
/Mads