Bumser
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
lige op til min menstruation får jeg mange bumser! jeg renser min hud hver dag, men ved jo godt at det er noget med menstruation og gøre, men vil det hjælpe hvis jeg plejer min hud ekstra meget op til min menstruation eller der der er der ikke noget der hjælper?

Svar:
Hej
Jeg kan godt forstå, at du er træt af at få bumser i forbindelse med din menstruation. Det er desværre meget almindeligt at få uren hud pga. hormonpåvirkningen i denne del af menstruationscyklussen.
Ved uren hud er det gavnligt at rense huden dagligt, og fjerne makeup inden man går i seng. Det lyder som om, at du allerede gør dette, og det vil ikke hjælpe at rense huden yderligere.
Der findes forskellige typer cremer og geler, der kan bruges mod uren hud. De kan købes på apoteket og nogle kan fås i håndkøb, hvorimod andre kræver en recept fra din læge. De er dog beregnet til vedvarende brug, hvis man hele tiden er plaget af uren hud, og effekten ses efter nogle uger. Det er derfor usikkert, om du vil få effekt af at bruge dem i en kortere periode, men det kan være et forsøg værd.
Mvh. Emilie