Bumser
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Jeg har altid haft lidt bumser i ansigtet, men jeg mener at huske, at de så har koncentreret sig om ét sted ad gangen - nu er de i min pande, lidt rundt om næsen, omkring munden og på hagen. På én gang! Og jeg er 20!
Alle mine veninder har sjældent bumser mere, så er det bare en enkelt en en gang i mellem. Jeg er virkelig træt af dem, for jeg gider ikke været nødsaget til at gå med make up hver gang jeg forlader huset. Jeg drikker 2 liter vand hver dag fordi jeg ved det er sundt, og efter sigende skulle det give renere hud, men jeg ser ingen forskel.
Specielt min pande gik helt amok for halvanden måned siden og der er stadig "rester" tilbage. Jeg begyndte at bruge sådan en 'Pure' gele fra Ganier, når jeg gik i bad og efter det blev det voldsomt. Jeg ved ikke om det var forårsaget af gelen, kan det være det? Kender I nogle gode bumser-cremer, som kan fås i Matas? Hvad kan man ellers gøre ved det?
Jeg hører tit at slik og sodavand spiller en rolle i, hvor pæn ens hud er, men jeg har også hørt at det skulle være en skrøne, hvad siger I? Jeg var i det hele taget udviklet lidt sent, jeg fik først min mens som 16-årig. Kan det have noget at gøre med at jeg har flere bumser nu? Og et spørgsmål, der selvfølgelig ikke kan besvares, men hvornår går de væk af sig selv???!?!?!!

Svar:
Hej du!
Jeg syntes det er super at du skriver herind omkring dine problemer med bumser, for der er en del omkring din alder som har dem. Og ja, jeg kan godt forstå du er træt af dem, det er irriterende at skulle have krigsmaling på hver gang man går ud af døren!
Bumserne begynder at komme, når man får store mængder hormoner i kroppen. Det sker  puberteten, når man får menstruationen. Derfor tror jeg godt at din sene menstruation og pubertet kan forklare hvorfor du stadig har bumser
Kosten kan godt have virkning på om man får bumser, så en sund og varieret kost kan hjælpe på det. Nogle oplever, at de ofte får flere bumser hvis de spiser mad med meget sukker i. Du skriver at du drikker 2 liter vand, og det syntes jeg er fint. Det er godt for kroppen, og normalt hjælper det også med bumseproblemerne. Men det er ikke altid det er nok til at holde dem væk.
Mange gør den fejl, at de kun vasker sig i ansigtet med en ansigtssæbe for at komme bumserne til livs. Men sæben fjerner fedtlaget fra huden, og det kan være med til at huden producerer mere fedt, og at der kommer flere bumser. Det kan være forklaringen på at du syntes at der kom flere bumser da du brugte Pure gele.
Det betyder selvfølgelig ikke at man ikke skal vaske sig i ansigtet når man har bumser. Det er faktisk bedst at gøre det morgen og aften med en ansigtssæbe. Men husk at bruge en creme bagefter, da cremen er med til at erstatte det naturlige fedtlag. Der syntes jeg det var en god idé at tage ned i matas eller på apoteket for at høre hvilken der er bedst til din hud. Jeg ved ikke helt hvilken af Matas' cremer der er bedst, så det er nok bedst at du går derned og spørger ekspedienterne.
Der er nogle som er meget ramt af bumser, og har dem i lang tid, nogle gange til 28-30 års alderen. De går væk af sig selv engang, men jeg kan ikke sige hvornår, desværre :-) Men hvis du virkelig føler at de irriterer dig meget, så syntes jeg du skal tage en og tage en snak med din læge.
Der er et middel som hedder Clindoxyl, som man smører på om aftenen inden man går i seng. Det hjælper mod bumser, fordi det indeholder et stof som dræber bakterierne i bumserne. Men cremen er receptpligtig, og derfor skal du forbi lægen, for at din læge kan vurdere om du vil have hjælp af at bruge den creme.
Venlig Hilsen
Iben