Bums et sted man ikke selv kan nå
brevkassespørgsmål af
Julie
17 år
Hej :)
Jeg har uheldigvis da jeg sad på toilet skulle jeg tørre mig og bemærker alså at der er en bums! Sådan ca. I mellem begge huller men sådan ud til den ene side - men da jeg slet ikke se om den er moden eller hvordan , prøvede jeg at klemme lidt men det mærkes som om den er fremme men bare ikke hvid endnu :( (den er meger øm og "stor")
Jeg kan godt sådan nå den hvis det skulle være men synes det er lidt besværligt et sted og har ikke oplevet det før! (Kun et par gange i skeden)
Hvordan får man den bedst fjernet? Eller går den i sig selv efter et par dage? Kan den gå i sig selv eller skal jeg tage den?
Hvorfor får man den der? Og hvordan undgår jeg det en anden gang?
Hvis den går i sig selv vil jeg nemlig ikke pær ved den

Svar:
Hejsa pige 17 år.
Mange tak for dit spørgsmål, det er et typisk problem som mange unge oplever.
Bumser er et problem som specielt mange teenagere bøvler med, men mange bliver også ved med at få det op i voksen alderen. Så det er en meget normal ting, men som kan være utrolig generende for nogen. Bumser kan forekomme af flere årsager; dem i ansigtet er typisk fordi at porrene i huden tilstoppes; dem på benene, under armhulerne og på skamlæberne kommer typisk når man har baberet sig da hårsækkene irriteres og stoppes til. Det samme gælder nede ved numsen, at det kan være en porre der er stoppet eller en indgroet hårsæk.
Når man gerne vil behandle bumser er der desværre ikke nogen gylden løsning. Du kan evt holde øje med den vha et lille make-up spejl, og hvis den bliver gul og meget øm så kan du forsøge at klemme på den. Lad den få lidt hvile i et par dage og se om den ikke går i sig selv igen, og sørg for at du får tørret/vasket dig gundigt dernede så du holder det rent.
Nogen gange kan man også få det der hedder en byld, den minder om en bums, men er meget større. Den får ikke en gul spids som en bums, men bliver som en rød, øm, hævet bule. Denne skal nogen gange skæres op og skal derfor ofte behandles af en læge. Går din bums ikke væk efter et par dage til en lille uge og er du forsat meget øm, så kan du jo gå til din egen læge så han/hun kan se på den.
Opsøg altid læge hvis det bliver meget værre, hvis du bliver dårlig eller begynder at få feber.
Som regel er det oftest en fredelig bums som vil gå over af sig selv, men jeg håber at du kunne bruge mit svar :)
God bedring, mvh Julie