Bule på skinnebenet
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Cyberhuset, I går kom jeg til at sparke virkelig hårdt med mit skinneben, og det gjorde virkelig ondt. I går var mit ben hævet en del, og da jeg så stod op i morges var det ikke særlig hævet, men som sagt er der en ok stor bule på skinnebenet, og når jeg rører bulen, kan jeg mærke at knoglen stikker lidt ud, i forhold til det andet ben, men det gør ikke spor ondt, kun hvis jeg rører bulen. Så mit spørgsmål er, er det bare mig eller kan der være noget galt? Og bør jeg opsøge læge eller nej?

Svar:
Hej med dig
Ud fra det du beskriver, så tror jeg der er kommet en blodansamling under huden. Blodansamlingen kan godt være temmlig hård, fordi huden over skinnebenet er ret stramt bundet op. Hvis du kan støtte på dit ben, tror jeg bestemt ikke, at dit ben er brækket, og så tror jeg ikke at det er et stykke knogle, du kan mærke.
Bulen kan være øm i lang tid, og det kan også tage lang tid før bulen er væk. Men det skal gå den rigtige vej. Det betyder at, det langsomt skal gøre mindre ondt, og at bulen bliver mindre med tiden. Din lægmuskulatur skal føles blød, når den ikke bruges (du kan sammenligne med lægmuskulaturen på det andet ben, hvis du er i tvivl).
Hvis bulen bliver større eller pludselig gør mere ondt, eller at lægmusklerne er spændte, uden at du spænder dem, skal du søge læge.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Kathrine