bule på skinneben
brevkassespørgsmål af
SM
15 år
Hej:)
jeg har en bule på mit skinneben. Den er kun tydelig når jeg strækker mit ben, og så har jeg haft den i lang tid. Tror ihvertfald det er over et år. Den er ca 1-2 cm Den gør ikke ondt, og den genere mig ikke. Er virkelig bange for at gå til læge med den, da jeg har hørt der skal skæres i den for at få en prøve. Tænker heller ikke det er en kræftknude, eller noget andet. Tror bare det er en fedtknude. Hvad skal jeg gøre.

Svar:
Hej SM,
Tak for dit spørgsmål.
Så vidt jeg kan forstå har du haft en knude på dit ben i ca. 1 år, den giver dig ingen smerter, generer dig ikke og kan kun ses når du strækker benet.
Ud fra din beskrivelse er det svært for mig at sige hvad det præcis kan være. Hvis du tidligere har slået skinnebenet kan der komme en bule på skinnebenet der ofte tager lang tid om at gå væk. Som du selv siger kan hævelsen også skyldes en lille fedtpude, der er ganske ufarlig. Men det er svært at komme meget nærmere på hvad det kan være når jeg ikke kan undersøge dit ben.
Uanset hvad så synes jeg du skal gå til din læge. Der er absolut intet at være bekymret for, men jeg synes det er nødvendigt at din læge ser på dit skinneben.
Du skal ikke være bekymret for at lægen som det første vil tage en biopsi, altså at der skal tages en prøve af vævet i benet.
Ofte vil det første skridt være at lægen stiller dig en række spørgsmål omkring hvordan knuden er opstået, om den har udviklet sig, og om du har andre klager.
Det næste skridt vil være at lægen bestiller en ultralydsundersøgelse eller røngtenundersøgelse til dit ben. Dette er også helt ufarligt og smertefrit. Ved en ultralydsundersøgelse kan man se bløddelene i benet, dvs. muskler, vand, fedt mm. Ud fra hvad du fortæller, så tror jeg denne undersøgelse er den mest oplagte. Afhængig af hvordan knuden på benet føles kan man overveje at bestille en røngtenundersøgelse, hvor man undersøger knoglerne.
Efter ultralyd og evt. røngtenundersøgelse kan man eventuelt overveje at tage en biopsi, men det er meget sjældent at man når så langt, og det afhænger i høj grad af de svar som ultralydsundersøgelsen og røngtenundersøgelsen giver, samt din læges faglige overvejelser. Oftest vil man finde ud af hvad knuden er efter ultralydsundersøgelsen.
Derfor kan du være helt rolig ved at besøge din læge. Jeg synes du skal fortælle din læge hvad du er nervøs for, så kan han/hun tage det med i sin overvejelser og forklare dig hvilke tanker han/hun har. Du kan evt. også tage en veninde eller en af dine forældre med. Nogle gange er det rart at man er to til at høre og huske hvad lægen siger.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Morten
Læge