"brækrefleks"
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Når jeg har spist, kaster jeg op.. og jeg har læst at hvis man kaster meget op, mister man sin "brækrefleks" sådan så man ikke kan kaste op hvis man har indtaget noget giftigt eller er ved at blive kvælt i noget.. Passer det? Jeg har kastet op i lidt over et år, så hvornår mister jeg min "brækrefleks"? For jeg vil virkelig ikke miste den! /A

Svar:
Hej A.
Der er godt du er opmærksom på din krop og kroppens reaktioner. Det er super godt du spørger, når du kommer i tvivl om tingene.
Jeg har aldrig hørt om at man kan miste sin brækrefleks, faktisk kun at det bliver nemmere og nemmere at udløse den når man kaster så meget op.
Ud fra det du skriver til mig, bliver jeg bekymret for dig og tænker, at du har det der hedder en spiseforstyrrelse. For at blive rask har du brug for hjælp. Det er ikke normalt at fremprovokere opkastninger hos sig selv. En spiseforstyrrelse er en sygdom man ikke selv kan blive rask af, den går ikke bare væk igen, selvom den er kommet af sig selv!
Derfor er det vigtigt at du fortæller dine forældre at du kaster meget op. Måske kan i sammen gå til din læge, snakker med ham/hende og få en henvisning til nogle professionele som kan hjælpe dig, så du ikke behøver at kaste op hver gang du har spist.
Jeg vil også anbefale dig, at besøge vores chat her i Cyberhus. Her kan du chatte med voksne mandag til torsdag kl. 15-19.00
Med venlig hilsen
Anette