Brystvorter
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej cyberhus! Jeg er en pige på 15 år. Jeg har i et halvt år eller mere haft sår på mine brystvorter. Jeg kan ikke mærke noget underligt i mit bryst, udover det hårde der sidder i brystet. Jeg kan se når jeg tager min BH af at jeg har væsket lidt, ikke særligt meget. Om natten sover jeg med en tynd top på, der sidder tæt, men ikke strammer. Hvis jeg sover uden top, har jeg det dom om at dynen kan flå sårene op, men har ikke oplevet det. Hvis jeg har en BH på jeg ikke udfylder helt syntes jeg også det er ubehageligt. Mine brystborter gør ligesom alle andres, altså bliver hårde når det er koldt. Jeg har søgt lidt på nettet og har set at det kan hænge sammen med brystkræft eller graves sygdommen. Jeg er 179 cm høj og vejer 55 kg og er det de fleste kalder tyndfed. Jeg spiser usundt og dyrker motion i en time 3-4 gange om ugen. Jeg meget træt og kan være meget irritabel. Ryster derudover let på mine hænder og sveder i armhulerne ved fx bare at skulle sætte en hestehale. Kan det have noget med såret på mine brystvorter at gøre eller er det noget helt andet? Er der noget jeg kan gøre for at det heler? Hvis det går væk, kan jeg så forhindre det i at komme igen? Jeg er meget forvirret og har det utrolig dårligt med læger, da jeg har haft dårlige oplevelser med dem.

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det godt, du skriver!
Det lyder som om, du har været godt i gang med at læse om forskellige sygdomme og symptomer :-)
Der kan være flere forskellige grunde til sår på brystvorterne. Som du selv skriver, kan brystkræft være en grund, men det er nærmest usandsynligt i din alder.
Derimod kunne det med dine andre symptomer godt lyde som om, du har stofskiftesygdom (graves eller en anden). Så selvom du skriver, at du har det dårligt med læger, er jeg alligevel nødt til at anbefale dig at gå til læge. Jeg kan ikke fortælle dig hvad det er eller hvordan du skal komme af med sårene, fordi det er nødvendigt at undersøge dig først og det kan jeg jo ikke. Det er meget usundt at gå rundt med en ubehandlet stofskiftesygdom! I første omgang vil lægen undersøge dig og tage blodprøver.
Venlig hilsen
Marie