Brunt udflåd i flere uger
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej med jer, jeg er en 13 årig pige, som er ret bekymret. Har haft menstration i ca. et halvt år nu. I starten var det en ja, normal menstration, hvor jeg blødte okay normalt og sådan som menstration nu er. Men fjerde gang jeg fik min menstration, var det bare brunt og "tørt"? Hvilket jeg har læst, er ret normalt, da det bare betyder at min krop er lidt langsommere - og er også lidt undervægtig, så måske kunne det jo have noget med det at gøre. Og efter den menstration havde jeg normalt udflåd. Min næste menstration var også bare brun og tør, men menstrationen efter var så blodig ligesom de første par gange. Nu er jeg så bare ret begymret, for mit udflåd bliver ved med at være brunt? Det har ikke været hvidt i et par uger nu, det er bare brunt. Er det fordi der sidder blodrester tilbage oppe i skeden? Er meget bekymret, da det jo ikke kan være pågrund af, at jeg er gravid... og den eneste anden grund til brunt udflåd er, at der er noget galt. Og jeg kan altså ikke tage til læge og siger at jeg har brunt udflåd, er kun 13 år, og det ville altså være alt for pinligt hvis i forstår. Jeg har onaneret før, med at stikke noget op, men jeg har altid brugt beskyttelse - kan det være en infektion?? Og hvis det er, hvad kan jeg så gøre? Jeg kunne aldrig finde på at tage til læge, og sige at jeg har onaneret. Det er jeg alt for lille og genert til. Håber virkelig i kan give mig et svar, er virkelig bange! - og jeg har altså heller ikke lyst til at snakke om det med min mor...

Svar:
Hej med dig
Jeg synes, at det er rigtig godt, at du skriver herind, når nu du er nervøs for, om der skulle være noget galt.
Som du også selv er inde på, er det helt normalt at piger der næsten lige er begyndt at menstruere kan have blødninger der varierer meget i udseende, dvs. nogle gange er det en ”rigtig” blødning med frisk rødt blod og andre gange er det kun lidt blod der kommer, og måske er det bare sådan noget brunt noget.
I det første år efter man starter med at have menstruation er det hormonelle system i kroppen stadig lidt umodent. Normalvis er der en række hormoner er styrer menstruationerne, dvs hvornår man får sin menstruation og hvor kraftig menstruationen er.
For en pige som dig, der endnu ikke har haft menstruation i så lang tid, vil det være helt almindeligt og helt ok at der er lidt ”koks” i det. Jeg tror, at det brune udflåd stammer fra slimhinden i din livmoder. Dit umodne system gør, at din livmoders slimhinde ikke bliver påvirket så meget, som den ellers vil (senere hen), og derfor bliver denne her menstruation være med lidt blod og give en langsom udstødning af slimhinden, og det betyder at der kommer noget brunt blod ud og det sker over længere tid. Det kan meget vel være at det stopper i løbet af den næste uges tid.
Du skriver at du har stukket noget op i forbindelse med at du har onaneret, og at du er bekymret for, at det brune kan skyldes infektion. Nu ved jeg ikke hvad du har stukket op, men hvis det har været rimelig rent, så tror jeg ikke, du har en infektion. Skeden er fyldt med mælkesyrebakterier, og de er gode til at slå de bakterier der kommer udefra ihjel.
Hvis du har underlivssmerter og/eller feber, eller hvis dit udflåd lugter rigtig meget, så skal du sige det til din mor med det samme.
Hvis du fortsætter med at have det brunlige udflåd i et par uger mere, så snak lige med din mor om det, så kunne det være en go idé lige at snakke med jeres læge.  Du behøver ikke at sige, at du onanerer, men du skal vide at en læge ikke vil tænke at der er noget mærkeligt i at du gør det.
Jeg kan godt forstå at det er svært at snakke med ens forældre om at man onanerer, og jeg synes også at det ok, at have den slags for sig selv.
Håber du kan bruge svaret.
Kathrine