Bror
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej! Jeg har en bror, som er autist. Det er i hvert fald hvad jeg har fået afvide. Han skal gå på en slags skole, han begynder nu på mandag, hvor de skal lave nogle undersøgelser på ham, og hvor der er lidt mere plads til hver enkel elev. Der går vist kun 5 i hans klasse, og de har et værelse for sig selv. Men jeg skriver for at få lidt mere at vide om hvad der sker i hovedet på en som ham. Nogle gange, hvis jeg kommer og sige hej, eller "har du det godt" og sådan noget, som han ikke er sikker på at han kan svare på, så bliver han helt vildt sur, rasende, og kaster rundt med ting. Det kan være alt ligefra bamser og bøger til stole og andre møbler han kaster med. Og han kaster ofte efter den han er blevet sur over. Jeg ved ikke om man kan sige at han bliver sur på én, han bliver mere vred over det man sagde. Han stak af fra skolen og SFO'en før. Nu har han ikke været i skole i næsten en måned, og han truer min mor med at hvis hun snyder ham, og får ham ind i den skole igen, så stikker han bare af derfra. Jeg elsker ham utrolig højt, og jeg bliver ked af det, hver gang han får et af sine andfald. Jeg vil ikke have råd til hvad jeg skal gøre, for det kan jeg ikke bruge til noget. Jeg vil bare havde hjælp til at forstå hvad det helt præcist er der sker i hans hoved. Anonym

Svar:
Kære Anonym.
Tak fordi du skriver. Det kan godt rigtig svært at vide hvad man skal stille op i din situation. Jeg synes det er et rigtigt flot ønske, at du bare gerne vil forstå din bror.
Man taler ikke længere om autist alene, men autisme spektret da der er mange forskellige måder at være autist på.
Helt overordnet er der dog nogle træk der går igen; Der altid er der når man er autist: en begrænset eller forstyrret udvikling af sprog og kommunikation - noget som det lyder som om der kommer til udtryk hos din bror når han reagerer helt "forkert" eller uventet på ting du siger, som du ikke havde forestillet dig han ville kunne blive vred over eller ked af . En anden ting er, at autister har svært ved at begå sig socialt. De kan ikke rigtigt aflæse andre mennesker og har svært ved at sætte sig i deres sted. Din bror kan for eksempel  formentligt slet ikke forstille sig at du bliver ked af det eller frustreret når han bliver vred og kaster med tingene. Han gør det jo formentligt bare fordi han ikke er god til at udtrykke sig på anden måde. En sidste ting som også alle med autisme har et element af er en begrænset eller stereotyp adfærd. Det betyder, at de er udprægede vane mennesker, gentager bevægelser eller sætninger - tit fordi det giver dem ro eller tryghed. De har brug for meget faste rammer og rutiner og der skal ikke meget til for at frustrere dem når tingene ikke er som de plejer at være. Så kan de nemt føle sig utrygge og reagere udad, igen fordi de ikke er gode til at udtrykke sig.
Det er svært sådan at komme med et kort eller et rigtigt svar, men der er mange andre søskende til autister eller forældre eller bedsteforældre som står med de samme spørgsmål som dig og i virkeligheden bare gerne vil være der og hjælpe. Derfor er der også masser af støttegrupper og foreninger der beskæftiger sig med den slags.
Du kan for eksempel prøve at kigge på hjemmesiden for autisme foreningen www.autismeforening.dk hvor der er mulighed for at møde andre i samme situation, der er kurser, blogs mm. Jeg tror det ville være noget du kan bruge. Det håber jeg i hvert fald.
Mange hilsner, Susanne