brok??

brevkassespørgsmål

brok??

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Jeg har ondt nede i lysken i venstre side. Kan det være brok? Det gør ondt, hele tiden og når jeg går på toilettet og ikke bare skal tisse, så gør det ekstra ondt. Jeg har haft brok før, men jeg var ikke så gammel, så kan kun huske ganske lidt - nemlig at det gjorde ondt. Denne gang er det dog i den anden side - men kan det godt være brok? Og hvad kan det ellers være? Jeg har haft et misbrug af afføringsmidler. Det er jeg fornyligt trappet udaf. Min mave fungerer sådan lidt underligt, nogle gange diare, nogle gange forstoppelse. Men i perioder virker det som det skal. Men kan det have noget med smertne at gøre? Og hvis jeg går til lægen - hvad gør lægen så? Jeg er helt vildt bange for de der undergøgelser af tarmen, hvos de stikker et kamera op bagi. Det er virkelig en skræk, je ghar. Tror du, lægen ville mene det var nødvendig? Jeg er ikke pylret med smerte, men problemet er at når jeg går på toilettet, må jeg nogen gange opgive at komme af med noget, fordi det gør ondt i lysken, når jeg presser, også selvom det bare er lidt. Ja. Hvad kan det være?

Svar:

Hej Pige.

Hvor er jeg glad for du skriver og fortæller mig om de her bekymringer du har dig om din mave. Jeg syntes det er super flot du er kommet ud af dit misbrug af afføringsmidler.

Når man trapper og kommer ud af sådan et misbrug, kan tarmene godt blive dogne og sommetider fungerer lidt underligt indtil de kommer på ret køl igen. Desværre laver afføringsmidler i store doser sommetider skader på tarmene, og da jeg ikke kan undersøge dig, bliver jeg nødt til at sige du skal gå til lægen. Han ville højst sandsynligt kunne mærke på din mave hvis du har en brok eller noget andet, det kan være din livmoder fx som er hævet.

Med hensyn til undersøgelsen med kikkerten op bag i som du selv skriver om, ja så kan jeg godt forstå du ikke bryder dig om tanken eller handlingen. Men det er altså ikke så slemt i virkeligheden som fantasien byder en. Man får for det første noget beroligende og smertestillende, så det gør ikke ondt at få den ind. De bruger også masser af glidegel og kikkerten er ikke særlig stor.

Jeg syntes du skal snakke med en du har tillid til om den undersøgelse, hvis det da over hovedet bliver nødvendigt, eller komme her på chatten og del dine tanker om det med en af vores rådgivere. Det er hvertfald vigtigt du bliver undersøgt med de symptomer du har, så ring til lægen og hør så hvad han siger.

Med venlig hilsen

Anette