Blærebetændelse. igen?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg har lige haft , hvad jeg selv syndes,  en slem omgang blærebetændelse der var både blod og smerter.  Men fordi jeg ikke havde pengene til det da jeg fik en recept på pillerne så cik der to uger før jeg fik købt dem. Nu er der så ikke flere piller tilbage og kuren er færdig,  og jeg fik det da også bedre.  Men der gik lidt over en dag så fik jeg de symptomer når man har blærebetændelse. Burde det ikke være væk nu?
Nu har jeg så siddet på mit værelse i ikke engang en time og har allerede drukket lidt over to liter vand og har været på toilettet en gang og det gjorde ikke nær så ondt som i morges. Så nu vil jeg bare spørge om det er nok at jeg bliver ved med at drikke masser af vand, eller om jeg sal tage til lægen? Og det skal lige siges at så vidt jeg husker så er den blærebetændelse jeg lige har haft min første, og ja jeg har en kæreste og er seksuelt aktiv men jeg har ike haft sex siden engang i sidste uge fordi han knækkede sin penisstreng og nu kan vi ikke fordi jeg har min menstruation.
Hilsen den vandfyldte.

Svar:
Kære du vandfyldte
Sikke noget besvær med den blærebetændelse. Du har nemlig helt ret. Når man er færdigbehandlet for en blærebetændelse, så burde man ikke mærke mere til det. Altså symptomerne bør være væk. Du skriver, at du har de symptomer man har når man har blærebetændelse. Det vil altså sige at det gør ondt når du tisser ('ligesom at tisse glasskår'), måske lidt ondt i underlivet, mange tisseture og måske endda blod i dit tis, som du havde sidst. Hvis det er de ting du mærker, selvom du lige er blevet behandlet, så skal du ned til din læge igen. Der kan de undersøge din urin og se om du måske har nogle andre bakterier, som skal have en anden behandling. Men det kræver en tisseprøve. Så kan de undersøge din urin til dagen efter og så give dig en ny behandling. Hvis først du har fået bakterier, så er det desværre ikke nok at drikke rigtig meget. Så skal det behandles ved lægen.
Det kan selvfølgelig også skyldes en kønssygdom. Men det vil kræve at man først undersøger din urin for bakterier. Hvis der ikke er nogle bakterier i den, så kan det være du skal tjekkes for kønssygdomme i stedet. Uanset hvad skal du selvfølgelig altid huske at bruge kondom. Så er risikoen for at blive smittet meget lille.
God bedring.
Mange hilsner fra Line