Blærebetændelse eller?

brevkassespørgsmål

Blærebetændelse eller?

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej :)

jeg har i de sidste to dages tid, haft en underlig "ogasme"-agtig følelse, når jeg tisser. Følelsen er ikke behagelige, men heller ikke ubehagelig. Jeg har det som om jeg skal tisse hele tiden, selv når jeg lige har tisset. tisse-trangen går kun væk, hvis jeg er ekstrem koncentreret i længere tid.

for tre dage siden, var jeg i bad, og vaskede mig grundigt der nede, med intimsæbe, og skøllede efter med vand, kan det have skabt noget ubalance?

Jeg har en kæreste, gennem fire år, og vi er hinandens eneste seksuelle partnere.

jeg har før haft denne "situation", hvor det går væk efter en uges tid, jo længere jeg har det, jo mere ubehageligt er det at tisse.

mvh. Tisse-pigen

Svar:

Hej Tisse-pigen.

Tak for dit spørgsmål.

Jeg forstår, at du har haft en anderledes følelse når du tisser og, at du måske selv mistænker, at det kan skyldes blærebetændelse?

Der er mange forskellige symtomer på at have blærebetændelse. Oftest mærkes det som at det svier når man tisser, nogle beskriver det som at tisse glasskår, andre får ondt i den nederste del af maven og nogle får, ligesom dig, trang til at tisse mange gange, også selvom man lige har tisset.

Når man er meget renlig forneden kan der skabes ubalance i ens bakterieflora. Alle de gode bakterier der skaber balance skyller man væk. Man skal ikke vaske sig for ofte, og når man gør, så skal det være med intimsæbe, netop som du bruger. Det er super-godt. Hvis der skabes ubalance fordi man er for grundig med rengøringen, så kan der komme en svampeinfektion. Den vil også føles om en kløen og en svien dernede, derudover kan man se hvidligt klumpet udflåd der ofte lugter lidt af fisk. Det lyder ikke som om, at du har en svampeinfektion.

Men hvis du fortsat har fornemmelse af, at du skal tisse hele tiden, også selvom du lige har været ude at tisse, så synes jeg, at du skal gøre ned til din læge og få undersøgt om du skulle have en blærebetændelse. Det er en nem undersøgelse ved en urinprøve.

Håber, at du kunne bruge mit svar.

Kærlig hilsen

Marie

MarieHKs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål